آرشیو پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۳۰
اقتصادی
۴

بر اساس گزارش مرکز آمار 31 درصد مردم مستاجر هستند

مرکز آمار گزارش داد: 60/5 درصد از خانوارهای عادی و گروهی مالک 30/7 درصد از خانوارها مستاجر هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق اینفوگرافیک مرکز آمار از سرشماری سال 95، بیشترین حجم خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در خانه هایی با متراژ 51 تا 100 مترمربع ساکن هستند. همچنین سهم مستاجرین در واحدهای مسکونی با متراژهای بالاتر به تدریج کاهش می یابد و مستاجران بیشتر در متراژهای پایین سکونت دارند. بر اساس این اینفوگرافیک 60/5 درصد از خانوارهای عادی و گروهی مالک و30/7 در صد از خانوارها مستاجر هستند.

گفتنی است، با توجه به اینکه جمعیت ایران بیش از 81 میلیون نفر در قالب حدود 24 میلیون خانوار است، وقتی 31 درصد فاقد مسکن مالکیتی هستند؛ یعنی بیش از 24 میلیون نفر(بیش از هفت میلیون خانوار) در خانه های اجاره ای زندگی می کنند.

به این جمعیت باید سالانه حدود یک میلیون نفر که در قالب 500 هزار زوج به مسکن نیاز پیدا می کنند را هم افزود و این در حالی است که به گفته مسئولان و کارشناسان، توان ساخت و ساز کشور در حوزه مسکن، حدود یک میلیون واحد در سال است. به این ترتیب اگر دولت بخواهد برای هفت میلیون خانواده بی مسکن و سالانه 500 هزار خانواده جدید که اغلب جزو اقشار کم درآمد هستند مسکن تهیه کند، بیش از10 سال زمان نیاز دارد. همه این آمارها، به شرط آن است که اولویت ساخت مسکن را به خانواده ها بدهیم و الا اگر معیار ما، مسکن برای هر فرد باشد، باید 24 میلیون واحد مسکونی فقط برای جمعیت فعلی بسازیم.

اکنون باید پرسید که کارنامه مسکن سازی دولت های یازدهم و دوازدهم شامل ساخت چند خانه یا آپارتمان است؟ و آیا تعلل پنج ساله وزارت راه و شهرسازی، طول زمان بی مسکنی مستاجران گذشته، حال و آینده را افزایش نخواهد داد؟ آنهم با تورم سرسام آور اجاره و قیمت سرپناه. این در حالی است که امنیت، هوا، آب، غذا، پوشاک، بهداشت، درمان مسکن، آموزش و ازدواج جزو حقوق اولیه هر بشری اعم از شهروند و غیر شهروند است. حقوقی که خالق متعال به عنوان روزی برای همه انسان ها (نه فقط اکثریت یا اقلیت) قرار داده و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم به آن تاکید کرده است.