آرشیو پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۳۰
اقتصادی
۴

جوابیه وزارت نفت و پاسخ کیهان

پس از بازنشر مطلبی با عنوان «حمایت عجیب وزارت نفت از الحاق ایران به توافقنامه پاریس» به نقل از خبرگزاری فارس در صفحه اقتصادی روزنامه کیهان، روابط عمومی وزارت نفت توضیحاتی ارسال نمود. در این توضیحات آمده است:

1 بررسی منابع معتبر از تاثیر اجرای توافق نامه پاریس و سند مشارکت معین ملی کشورها (NDCs)که تا کنون 181 کشور اسناد خود را به دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ارایه کرده اند، نشان می دهد تقاضای سوخت های فسیلی در جهان از جمله نفت طی دو دهه آینده کاهش یافته و در بهترین حالت میزان رشد تقاضای جهانی محدود خواهد شد… همان گونه که در بند دوم نامه مورخ 1397/8/5 وزیر محترم نفت به رئیس محترم جمهور عنوان شده، این روند کاهش یا محدودیت رشد تقاضای جهانی نفت و تاثیر منفی آن بر درآمدهای حاصل از صادرات نفت کشور فارغ از این است که ج. ا. ایران عضو توافق نامه پاریس بشود یا نشود.

2 نمودار و اطلاعات خبرگزاری فارس در مطلب منتشره مورخ 28 بهمن 1397 با عنوان «سهم تامین منابع انرژی جهان تا سال 2040» از اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اخذ شده است. اما این نمودار که به اشتباه به آژانس بین المللی انرژی (IEA) نسبت داده شده، مربوط به برآورد سهم حامل های انرژی در تولید برق تا 2040 است.

3 بر خلاف گزارش خبرگزاری فارس، چنان که در خبر مورخ 15 بهمن 1397 همین خبرگزاری به نقل از آقای شریعت نژاد دبیر محترم کمیسیون کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آمده، وزارت نفت موافق الحاق به توافق نامه پاریس است، اما اصراری بر این موضع نداشته و ندارد.

4 رئیس محترم جمهور نه در صحبت های خود در تاریخ 21 آذرماه 1397 در هیئت دولت و نه به صورت مکتوب، با عضویت ج. ا. ایران در توافق نامه پاریس مخالفت نکرده اند. بلکه ایشان در جلسه مذکور خواستار درنظرگرفتن ملاحظات مرتبط با «مراعات کردن انتشار گازهای گلخانه ای» شده و به صورت مکتوب نیز موضوع «بیان تاثیر تحریم های غیرقانونی آمریکا بر برنامه های مقابله با تغییر اقلیم ایران در مکاتبات جهانی» را مطرح کرده اند.

کیهان: در پاسخ به نامه وزارت نفت، علاوه بر گزارش های کارشناسی متعددی که در این صفحه در نقد توافقنامه پاریس منتشر گردیده است، این مجموعه را تنها به مطالعه اظهارات رئیس جمهور در انتقاد از توافقنامه های خارجی ارجاع می دهیم و میزان تطابق عملکرد وزارت نفت با این اظهارات را به خوانندگان واگذار می نماییم.

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت در تاریخ 21 آذرماه گفته است: «مقالاتی در دنیا به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است و این مقالات برای خودشان نیست و ما نیز رفتیم پشت سر آن مقاله ها و خود را به دردسر انداختیم و آنها نیز هیچ کدام را مراعات نمی کنند. در مورد گازهای گلخانه ای مگر آنها مراعات می کنند، البته ما برای محیط زیست خودمان باید تلاش کنیم و آنچه در دنیا مطرح می شود توصیه هایی است که باید توجه کنیم و لزومی ندارد که خط به خط آنها را اجرا کنیم؛ آیات قرآن که نیست».