آرشیو پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۲
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

کنفرانس امنیتی مونیخ

احسان آذری نیا

امسال برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ بر نگرانی ها درباره آینده جهان افزود. در این کنفرانس که در روزهای جمعه تا یکشنبه برگزار شد، اعضای هیات آمریکایی دیدگاه هایی متفاوت و متناقض درباره نقش آمریکا در ساختارهای امنیتی و اقتصادی جهان مطرح کردند و کاملا مشخص شد که در درون آمریکا اختلافات بر سر طیفی گسترده از موضوعات وجود دارد که به احتمال زیاد برای مدتی طولانی رفع نخواهد شد.

در چند دهه اخیر یعنی از زمان آغاز به کار این کنفرانس، موضوع اصلی آن همفکری بین آمریکا و متحدان اروپایی این کشور برای رفع تهدیدها علیه نظم لیبرال قانون محور بود؛ اما در دو سال اخیر یعنی از زمان استقرار ترامپ در کاخ سفید، تقابل بین دیدگاه های واشنگتن و اروپا موضوع اصلی این کنفرانس بوده است. می توان گفت مهم ترین موضوع در کنفرانس امسال، سیاست خارجی دولت ترامپ بود. مایک پنس، معاون ترامپ در سخنان خود تلاش کرد اروپایی ها را به تعهد آمریکا به ناتو مطمئن کند؛ اما دیدگاه هایی که او در زمینه های دیگر مطرح کرد بر اختلافات بین آمریکا و اروپا افزود و سبب نزدیکی دیدگاه های کشورهای اروپایی به چین شد.

آقای پنس به روشنی از تغییر اصول سیاست خارجی آمریکا سخن گفت و اکنون نگرانی های بیشتری در باره آینده به وجود آمده است. یک جانبه گرایی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، عامل اصلی کاهش امنیت جهانی و ضعف در نظام سیاسی و اقتصادی جهان محسوب می شود. در مطالب حاضر به دیدگاه های هیات آمریکایی، خطرات رویکرد جدید در سیاست خارجی آمریکا، مواضع دولت های اروپایی و چین در قبال مسائل جهانی و لزوم از میان رفتن وابستگی های امنیتی و سیاسی اروپا به آمریکا اشاره شده است.