آرشیو شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۵
فرهنگی
۸

روی خط خبر

یدالله ثمره زبان شناس برجسته درگذشت

یدالله ثمره از برجسته ترین زبانشناسان ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبان شناسی ایران، در سن 82 سالگی درگذشت. انجمن زبان شناسی ایران با تسلیت این ضایعه به خانواده زنده یاد ثمره، اعلام کرده است که مراسم تشییع پیکر وی روز یکشنبه 5 اسفند از مقابل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد. یدالله ثمره (متولد 1311، کرمان) از برجسته ترین زبان شناسان ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبان شناسی ایران بود. تخصص او در حوزه آواشناسی و واج شناسی بود و چندین کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی تالیف کرده است. یکی از برجسته ترین آثار ثمره، کتاب «آواشناسی زبان فارسی» است که توسط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است.

57 نقاش در مرحله پایانی هفتمین دو سالانه دامون فر

57 هنرمند با 110 نقاشی به مرحله پایانی هفتمین دوسالانه دامون فر راه یافتند و آثارشان در نمایشگاه این رویداد که جمعه سوم اسفند افتتاح شد به نمایش درمی آید. سیف الله پویاراد، مدیراین دوسالانه که برای جوانان زیر 25 سال برگزار می شود با اعلام این خبر به «ایران» گفت: «پس از رکورد چشمگیر تقاضای 1424 نقاش برای حضور در هفتمین دوسالانه نقاشی دامون فر، واقعا کار هیات داوران برای انتخاب سخت شد، به روال همیشه نخست آثار رسیده روی سایت دوسالانه بررسی شد، سپس اصل آثاری که به مرحله دوم داوری راه یافتند از نزدیک مورد بازبینی و تحلیل قرار گرفت و یکصد و10 اثر از 57 نقاش به مرحله سوم که همان ارائه در نمایشگاه است راه یافتند.» او افزود: «پس از افتتاحیه، داوران جلسات دیگری خواهند داشت تا نفرات برتر را مشخص کنند و برترین نقاش زیر 25 سال ایران در سال 1397، دهم اسفند در مراسم اختتامیه معرفی می شود.»

100 اجرای کنسرت در روزهای پایانی سال

حدود 100 اجرای کنسرت از گروه ها و هنرمندان فعال موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک، موسیقی تلفیقی و موسیقی پاپ در آخرین روزهای باقیمانده سال 97 در تهران و تعدادی از شهرهای مختلف به اجرای برنامه می پردازند.