آرشیو سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۶
فرهنگ و هنر
۳۲

انتقاد یک گروه موسیقی از استفاده بی اجازه اثرشان در آگهی تلویزیونی

مرتضی یگانه راد و مجید یگانه راد از اعضای اصلی گروه موسیقی نواحی «رادها» با انتشار متنی سرگشاده از استفاده بدون مجوز یکی از آثار آلبوم «نوایی» در یکی از تیزرهای تبلیغاتی انتقاد کرده و از سازندگان این تیزر خواستند تا درباره این موضوع پاسخ لازم را ارائه دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از متن منتشرشده از سوی گروه «رادها» آمده است: گروه موسیقی «رادها» در سال 1388 همکاری خود را با یکی از استادان بنام موسیقی مقامی ایران زنده یاد استاد غلامعلی پورعطایی آغاز کرد. همگان آگاه هستید که کار در این چنین حوزه هایی بدون هیچ گونه حمایتی، عموما توسط خود هنرمندان تامین بودجه می شود در نتیجه ما هم با علم به این شرایط با افتخار اقدام به تولید مجموعه ای کردیم با نام «آن دگر» که مجموعه اول در سال 1394 توسط شرکت آوای حنانه و مجموعه دوم با نام «نوایی (آن دگر2)» با حمایت شرکت نشر و پخش جوان منتشر شد. چند روزی است که متاسفانه مشاهده کردیم که تبلیغی به نسبت طولانی از تلویزیون پخش می شود که در موسیقی متن آن یکی از قطعات آلبوم نوایی استفاده شده است.

حال چند سوال: ما در کشورمان قانون کپی رایت نداریم، آیا کارگردان و تولید کننده این تیزر هیچ هزینه ای برای تولید این تیزر دریافت نکرده اند و هیچ بندی در قرارداد در مورد انتخاب موسیقی متن ندارند؟ آیا هر آلبومی که منتشر می شود می توان به صرف اینکه این اثر منتشر شده حتی بدون اجازه ساده از پدید آورنده آن اثر هرکجا که خواستیم از آن استفاده کنیم؟ آیا موسیقی که بر اساس چارچوب های موسیقی مقامی تولید شده برای یک اثر تبلیغی آن هم به این شکل مناسب است؟»