آرشیو سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۶
فرهنگ و هنر
۳۲

کوتاه از فرهنگ و هنر

نشست بررسی جایگاه کاوه گلستان در فتوژورنالیسم

ایسنا : نشست بررسی جایگاه کاوه گلستان در فتوژورنالیسم و عکاسی مستند اجتماعی پنج شنبه 9 اسفند ماه در مرکز نبشی برگزار می شود.این نشست همزمان با چاپ چهارم کتاب «بودن با دوربین» به قلم حبیبه جعفریان درباره زندگی، آثار و مرگ کاوه گلستان، برپا خواهد شد و در آن هنگامه گلستان، عکاس اجتماعی و همسر زنده یاد کاوه گلستان و هوشنگ گلمکانی، منتقد حضور می یابند.

کاوه گلستان یکی از تاثیرگذارترین عکاسان ایران در حوزه مستند اجتماعی به شمار می رود. وی قبل از انقلاب با مجموعه عکس های «شهر نو»، «کارگران» و «مجنون» خود را در عکاسی مستند اجتماعی ثابت کرد و در دوران انقلاب و روزهای جنگ تحمیلی، با ثبت عکس هایی متفاوت از مهم ترین اتفاقات و رویدادهای کشور، نام خود را بر سر زبان ها انداخت.کاوه گلستان 13 فروردین 1382 هنگام انجام ماموریت تصویربرداری در منطقه ای که خط مقدم جنگ بود، در 130کیلومتری کرکوک در منطقه سلیمانیه در کشور عراق و بر اثر انفجار مین کشته شد. علاقه مندان برای حضور در این نشست می توانند ساعت 16 به مرکز نبشی به نشانی خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو، پلاک 51 مراجعه کنند.

آیین بزرگداشت استاد پایور در نیاوران

دنیای اقتصاد : آیین یادبود استاد فرامرز پایور با عنوان شب«پالیزبان» پنج شنبه 16 اسفند به اهتمام مینا افتاده و با همکاری انجمن موسیقی ایران، بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و موسسه فرهنگی هنری پایور برگزار می شود.

در این مراسم، محمدرضا فیاض به ایراد سخنرانی می پردازد. ضمن اینکه اجرای گروه نوازی، دونوازی و یک اجرای تک نوازی با هنرمندی گروه های مختلف جزو برنامه های این آیین بزرگداشت است. اجرای دونوازی مهران آقاخانی نوازنده سنتور و کسرا منصور نوازنده تار و تک نوازی بابک بوبان نوازنده سنتور نیز بخش دیگر این برنامه را تشکیل خواهد داد. استاد فرامرز پایور ( 1388-1311) ردیف دان، آهنگساز، مدرس و نوازنده سنتور و همچنین محقق موسیقی ایرانی بود. وی از شاگردان برجسته استاد صبا محسوب می شد و از چهره های ماندگار و یکی از موسیقیدان های تاثیرگذار دوران معاصر بود. علاقه مندان برای حضور در آیین یادبود این استاد می توانند ساعت 19 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.