آرشیو پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۸
صنعت، معدن و بازرگانی
۳
یادداشت

گام های استوار در شرایط سخت

محمد لاهوتی (رئیس کنفدراسیون صادرات ایران)

نهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی شنبه یازدهم اسفند برگزار می شود. انتخاباتی که به طور قطع یکی از مهم ترین اتفاقات کنونی پیش روی بخش خصوصی آن هم در این برهه حساس اقتصاد ایران است.

واقعیت آن است که سال 98، یکی از سخت ترین سال های پیش روی اقتصاد ایران به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، اقتصاددانان، مقامات دولتی و فعالان اقتصادی است و به طور قطع، مدیریت آن در چنین شرایطی، بسیار متفاوت تر از سال های گذشته است. تحریم های بین المللی و خروج یک جانبه آمریکا از برجام از یکسو و شرایط سخت ناشی از برخی تصمیمات و راهکارهای دولتی از سوی دیگر، باعث به هم ریختگی در اقتصاد ایران شده و به طور قطع مدیریت آن در چنین شرایطی حتما و حتما نیازمند نگاهی دقیق و تیزبین، افرادی خوش فکر، سالم و دارای سابقه شفاف و مشخص است. در این میان اتاق بازرگانی به عنوان بازوی مشورتی سه قوه و قوه اجرایی تصمیمات دولتی، نقش بسیار مهمی در تصمیم سازی و هدایت جریانات اقتصادی دارد، بنابراین باید با ریکاوری و انرژی مضاعف وارد گود تصمیم سازی شود و شرایطی را فراهم آورد که بتوان بر این مشکلات فائق آمد. در این میان، رقابت های انتخاباتی اتاق بازرگانی تهران به عنوان جزئی از پارلمان بخش خصوصی، شکل گرفته و یازدهم اسفند یاران تازه نفسی را به دولت معرفی خواهد کرد که به طور قطع حضورشان می تواند در کنار دولت، زمینه ساز تحول در اقتصاد و برداشتن گام های موثر برای پشت سر گذاشتن شرایط سخت اقتصادی باشند.

در این میان، به نظر می رسد رمز موفقیت اتاق های بازرگانی در دوره نهم که اتفاقا همزمان با دوران سخت اقتصاد ایران است، تاکید بیش از پیش بر استفاده از خرد جمعی، واکنش سریع نسبت به تصمیمات و تاکید دوباره بر جایگاه قانونی پارلمان بخش خصوصی است. در این میان با توجه به اینکه بسترهای قانونی برای فعالیت اتاق های بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه و محرک اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در قالب مصوبات و اسناد بالادستی فراهم است، به نظر می رسد تاکید بر ضرورت حفظ و ارتقای این جایگاه، راهکاری برای داشتن یک اتاق قدرتمند و مطالبه گر است. پس ضرورت دارد در این برهه حساس از اقتصاد ایران، برگزاری انتخابات دوره نهم اتاق های بازرگانی را به فال نیک گرفت و با انتخاب افراد اصلح، زمینه افزایش قدرت مطالبه گری اتاق ها را فراهم کرد.