آرشیو پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۸
بانک و بیمه
۶

تراکنش های بانکی با مبالغ بالا رصد می شوند

نمایندگان مجلس مقرر کردند برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، تراکنش های بانکی با مبالغ بالا رصد شوند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح چهارشنبه، 8 اسفند مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند الحاقی 3 تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بند الحاقی 3 تبصره 16 این لایحه آمده است؛ به منظور افزایش شفافیت تراکنش های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی:

بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون حساب های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود کند.

تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب های بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مودیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار، برای شفافیت تراکنش های بانکی به طور یکسان یا متناسب با سطح اشخاص حقیقی حد آستانه ای (سقفی) را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق تمامی تراکنش های بانکی(درون بانکی و بین بانکی) و سایر ابزارهای پرداخت، مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز ارائه اسناد مثبته کند.

اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می کنند می توانند با دریافت کد اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به کد اقتصادی، از شمول مفاد بند(ج) مستثنی شوند.