آرشیو شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۱۱
ایران زمین
۲۰

«چلگرد»، سرچشمه زاینده رود کولاک کرد

هوشنگ فرجی فر

کوهرنگ : به دنبال بارش سنگین برف در چهارمحال و بختیاری علاوه بر اینکه در «چلگرد»، سرچشمه زاینده رود موجب بارش خوب برف شد، برای ساعاتی نیز جاده «چری» راه ارتباطی خوزستان - چهارمحال و بختیاری مسدود شد.

بارش چنین برفی برای مسافرانی که از خوزستان گرم راهی چهارمحال و بختیاری بودند، موجب شد تا 50 دستگاه خودرو با سرنشینان خود در محاصره برف قرار گیرند که با کمک تیم های امدادی نجات یافتند.

«علی جمشیدی» از اعضای تیم امدادی راهداری چری به خبرنگار «ایران» که در محل حضور داشت، گفت: ارتفاع برف در مناطق کوهستانی حتی به 3 متر نیز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با حضور بموقع راهداران خوشبختانه هیچ مشکلی برای جاماندگان در برف که بیشترشان مسافران شبانه بودند پیش نیامد و با سرعت به مکان های امن و گرم منتقل شدند.

در همین حال، «حسن ساسانی» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان هم گفت: خوشبختانه در مدت 24 ساعت (پنجشنبه تا جمعه) در ایستگاه شاخص هواشناسی چلگرد (سرمنشا زاینده رود) 51 میلیمتر بارش که معادل 60 سانتیمتر برف می شود داشتیم که بسیار عالی است و جای خوشحالی برای مردم اصفهان دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه حداکثر و حداقل دمای هوا در چلگرد زیر صفر است، این میزان برف هنوز تبدیل به روان آب نشده، اما با گرم شدن هوا به مرور این میزان برف به صورت روان آب به سد زاینده رود وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری تاکنون در ایستگاه چلگرد یکهزار و 298 میلیمتر بارش داشته ایم، تصریح کرد: این در حالی است که میانگین بارش بلندمدت در این ایستگاه 900 میلیمتر است.

وی ادامه داد: این ارتفاع برف در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه که یک متر بوده، از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. همچنین میانگین بارش های سال زراعی جاری کوهرنگ به یکهزار و 297 میلیمتر رسیده، در حالی که میانگین بلندمدت دوره مشابه آن 900 میلیمتر بوده است.