آرشیو یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۰
بازار دیجیتال
۲۵

وای فای؛ متهم ردیف اول در هک کاربران

منبع: ایسنا

به تازگی محققان و پژوهشگران امنیتی اعلام کرده اند که کدهای مخربی در تراشه های مربوط به مودم های وای فای وجود دارد که امکان دسترسی هکرها به اطلاعات رد و بدل شده کاربران را می دهد. مدت هاست که محققان بسیاری از امنیت ضعیف پروتکل های مودم های اینترنت بی سیم وای فای می گویند و همواره به کاربران وای فای هشدار می دهند که به امنیت سایبری در مودم های خانه یا محل کارشان اطمینان نکنند. با توجه به آنکه این روزها امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران از اهمیت خاصی برخوردار شده است، کاربران باید به مساله امنیت مودم های اینترنت وای فای توجه بیشتری نشان داده و از راهکارهای مختلفی برای افزایش ضریب ایمنی و حفاظت از حریم خصوصی خود بهره گیری کنند.

با توجه به افزایش حملات سایبری، بدافزاری و سرقت اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران، بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری درصدد نفوذ به حساب های کاربری و دستگاه های الکترونیکی کاربران متصل به اینترنت هستند تا بتوانند با سوء استفاده از اطلاعات آنها، به اهداف شوم خود دسترسی پیدا کنند. تازه ترین اخبار و گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که تراشه های موجود در دستگاه های مجهز به درگاه اتصال وای فای دارای کدهای مخرب و آلوده ای است که بدون نیاز به تعامل با کاربر و بدون داشتن دسترسی مجاز روی دستگاه الکترونیکی موردنظر، هکرها و مجرمان سایبری قادر خواهند بود آنها را اجرا کرده و به اطلاعات شخصی کاربران موردنظر خود دسترسی یابند.

پیش تر نیز کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه امنیت سایبری خاطرنشان کرده بودند که امنیت شبکه اینترنت وایرلس و بی سیم وای فای تحت تاثیر تلاش هکرها و مجرمان سایبری برای نفوذ به حریم خصوصی کاربران متصل به اینترنت وای فای چندان امنیت بالایی نداشته و آنها قادر خواهند بود به تبلت، گوشی های هوشمند و لپ تاپ های مجهز به اینترنت وایرلس وای فای نفوذ یافته و داده های موردنظر خود را به سرقت ببرند. این محققان و پژوهشگران امنیتی همچنین در این گزارش اعلام کرده اند با گسترش روز افزون دستگاه های الکترونیکی و گجت های هوشمند مجهز به اینترنت اشیا، احتمال آسیب پذیری و نفوذ از طریق وای فای بسیار بیشتر از پیش شده است بنابراین پیش بینی می شود که بسیاری از این گجت های هوشمند به راحتی امکان دسترسی و نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به حریم خصوصی افراد را می دهد.