آرشیو یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

«استاندارد اویل» کاشف نفت در دمام

سوم مارس 1938 کمپانی آمریکایی «استاندارد اویل کالیفرنیا» و شریک آن کمپانی «تگزاس اویل» در منطقه دمام واقع در جنوب شرقی کشور سعودی موفق به کشف نفت شدند.

کمپانی استاندارد اویل 29 مه 1933 از پادشاه وقت کشور سعودی امتیاز اکتشاف نفت گرفته بود که نزدیک به پنج سال بعد موفق به کشف آن شد. یک سال پس از کشف نفت در بحرین بود که این کمپانی تلاش کرد از پادشاه سعودی امتیاز اکتشاف و استخراج نفت بگیرد زیرا متوجه شده بود سراسر منطقه دارای ذخایر نفت خام است. نفت چند دهه قبل از آن در ایران و بعدا در عراق کشف و استخراج آن آغاز شده بود. کمپانی استاندارد اویل در سال 1944 بر شعبه خود در کشور سعودی نام آرامکو = Arabian American oil Company گذارد. در سال 1950 و در جریان مبارزات ملی کردن نفت ملت ایران، عبدالعزیز ابن سعود پادشاه وقت کشور سعودی نیز با تهدید به ملی کردن، از کمپانی آمریکایی خواست قسمتی از سهام آرامکو و سهم بیشتری از درآمد نفت را به آن دولت بدهد. پس از یک رشته تحولات دیگر، آرامکو از 1988 به «سعودی آرامکو» تغییر نام داده است.

تیفوس در تهران

یازدهم اسفند 1321 رسما اعلام شد که در تهران بیماری تیفوس شیوع یافته است.

در اطلاعیه دولت وقت علل شیوع تیفوس؛ «مسائل ناشی از اشغال نظامی ایران، کمبود خواربار و درنتیجه سوء تغذیه و نیز استقرار نظامیان خارجی مبتلا به بیماری در ایران» اعلام شده بود.شدت تیفوس از تیرماه آغاز شده بود و در ماه های بعد هر روز در تهران ده ها تن از تیفوس جان می سپردند. ماموران بهداشت با یافتن نشانی تیفوسی ها همسایگان را از رفت و آمد به منازل آنان و دیدارشان منع می کردند. کمبود دارو هم مزید برعلت شده بود و باعث افزایش تلفات می شد.