آرشیو یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۰
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

انتشار شعرهای تازه کشف شده نیما یوشیج

مجموعه ای جدید از شعرهای تازه کشف شده نیما یوشیج، پدر شعر نو، منتشر شد. انتشارات رشدیه پس از انتشار آثار منثور نیما یوشیج، این مجموعه از اشعار او را به تازگی روانه بازار کتاب کرده است. برای انتشار این اثر، علاوه بر اینکه سروده های قبلی نیما مورد بازبینی و تنقیح قرار گرفته، سروده های منتشر نشده ای از او نیز به چاپ رسیده است. شراگیم یوشیج، فرزند نیما، مجموعه ای از سروده های تازه کشف شده نیما را به همراه دستخط این شاعر برای اولین بار ارائه کرده است.

از جمله اشعاری که در این اثر برای اولین بار به چاپ رسیده، متن کامل قطعه «بشارت» است که در زمان پهلوی به دلیل سانسور، تنها بخش کمی از آن منتشر شد. در مجموعه فعلی این سروده به صورت کامل به چاپ رسیده است. «کشتگاه شاعر»، «دریغا جوانی» و… از دیگر عناوین شعرهای تازه کشف شده از نیماست. مجموعه اشعار نیما یوشیج در هشت دفتر به همراه دستخط شاعر به کوشش شراگیم یوشیج در 704 صفحه و به قیمت 115 هزار تومان به چاپ رسیده است.

داستان زندگی امانوئل اشمیت در دوره جوانی

رمان «مادام پیلینسکا و راز شوپن» نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه عاطفه حبیبی منتشر شد. در این رمان اریک امانوئل ماجراهای دوران جوانی اش را روایت می کند و مملو از حس و حال موسیقی است که زندگینامه نویسنده هم به حساب می آید.

اریک امانوئل اشمیت جوان، که در جست وجوی راز هفته در جادوی موسیقی شوپن است، به کلاس های پیانوی مادام پیلینسکای بدخلق و سختگیر می رود. مادام پیلینسکا استادی معمولی نیست و اریک را وادار می کند که تمرین های عجیبی انجام دهد: دیگر پیانو نزند و صبح زود برود به باغ لوکزامبورگ و سعی کند بی آنکه شبنم از روی گل بیفتد، آن را بچیند یا به وزش باد در برگ ها خیره شود. اریک امانوئل پس از دوره مادام پیلینسکا، مستبدانه، به دنبال درک رمز و راز موسیقی شوپن است. زن لهستانی روش های شگفت انگیزی برای توضیح نابغه نوازنده دارد و درس پیانو به تدریج یادگیری زندگی و عشق می شود. در چارچوب «چرخه نامرئی»، داستان آغازین پر از احساسات، هوش و طنز است. اریک اشمیت روایت جذاب و خواندنی از تجربه موسیقایی خود در دوره جوانی به دست می دهد و مخاطب را ناگهان از همان ابتدای رمان با خود همراه می کند. کتاب «مادام پیلینسکا و راز شوپن» اثر اریک امانوئل اشمیت با ترجمه عاطفه حبیبی در 71 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 12 هزار و 500 تومان توسط نشر چترنگ منتشر شده است.