آرشیو دو‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گفته ها

سیدجمال الدین در مقابل سیداحمدخان در هند که کوشش می کرد مذهب را با وضعیت علم پوزیتویستی یکی بگیرد، موضع گیری و او را متهم به ماتریالیست بودن می کند.

از طرف دیگر او به علم تکیه و تلاش می کند که علم را در دین قرار بدهد و این یکی از درخشان ترین تلاش های اوست. او برای دفاع علم به دین پناه می برد و برای دفاع دین به علم و این دوگانه همیشه در او می ماند و شاگردانش دو دسته می شوند. عده ای مثل عبده به مصر می روند و به اصلاحات دین بر مبنای عقل می پردازند و به عبارت دیگر نواندیش و روشنفکر دین می شوند، عده ای هم باعث به وجود آمدن جنبش سلفی می شوند. سیدجمال الدین اسدآبادی مشکل جهان اسلام را فهمیده و دانسته که انحطاط اخلاقی و فروپاشی داخلی مشکل جامعه امروز مسلمانان است. او می داند که در جوامع امروز، مذهب هم دچار انحطاط شده و درک مذهبی باید اصلاح شود ولی نمی داند باید به چه چیزی پناه برد. او گاهی به علم و گاهی به دین پناه می برد.

بخشی از سخنان دکتر داوود فیرحی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست آشنایی با جریان های اسلامی معاصر