آرشیو دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۷
بانک و بیمه
۱۳
خبر

فناوری بدون پرداخت شمشیری دو لبه

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رفتن به سمت جامعه بدون پرداخت مانند شمشیری دو لبه است و از طرفی هم چاپ اسکناس معادل 5/ 1 برابر رشد اقتصادی دولت ها هزینه دارد.

به گزارش «ایبنا» به نقل از راشاتودی، نافیس آلام، استاد اقتصاد در دانشکده کسب و کار هنلی انگلیس گفت: در حالی که آینده جهان تبدیل شدن به جامعه بدون پرداخت است، اما ممکن است که چندین دهه طول بکشد تا از شر پول کاغذی رهایی پیدا کنیم.

وی افزود: یقینا جهان به سمت دور شدن از پول نقد فیزیکی به دلیل افزایش استفاده از کیف های پول الکترونیکی، اپل پی و سامسونگ پی حرکت می کند، پرداخت های بدون استفاده از پول نقد کاغذی می توانند راحتی، کارآمدی و امنیت را به دنبال داشته باشند.

آلام گفت: بزرگ ترین مزیت جامعه بدون پرداخت برای رگولاتورها که تراکنش های روزانه را ثبت می کنند، می تواند دشوار کردن شرایط برای قانون شکنی به منظور فرار مالیاتی، پولشویی و بازارهای سیاه باشد. وی تصریح کرد: چاپ اسکناس برای بانک های مرکزی هزینه سنگینی را به دوش دولت ها تحمیل می کند که معادل 5/ 1 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها است. تبدیل شدن به اقتصاد بدون پرداخت می تواند مانند شمشیر دولبه برای هر کشوری باشد. فعالیت های غیرقانونی از قبیل پولشویی، کلاهبرداری را که با پول کاغذی انجام می گیردند، کنترل می کند و حریم خصوصی استفاده شخصی را کاهش می دهد. هر تراکنش می تواند ثبت و توسط دولت رصد شود و جامعه را از حالت لیبرالی به کمونیستی شبیه کند.

البته «استیو ورثینگتون» استاد دانشگاه فناوری در سوئن بورن معتقد است که رفتن به جامعه بدون پرداخت امری غیرقابل تحقق است به دلیل اینکه پول کاغذی هر جایی قابل قبول، ناشناس و قانونی است. این کارشناس بر این باور است که رفتن به سمت جامعه بدون پرداخت یعنی قرار گرفتن در جامعه ای با کنترل و نظارت بالا است.