آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۶۸
گردشگردی
۱۷
تا نوروز

محلی امن در دل رودخانه نمرود

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم. در فرصت باقی مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه ها که از میان جاذبه های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و... است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه ها بدانید، می توانید رد آنها را در اینترنت جست وجو کنید.

غار بورنیک در انتهای دره طولانی و وسیع هرانده در 135 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته. از عمق این دره هم رودخانه پرآب نمرود عبور می کند که از شاخه های اصلی حبله رود است. جالب است بدانید نام غار از دو کلمه «بور» و «نیک» تشکیل شده است. «بور» تغییر شکل یافته کلمه «بار» برای آسانی تلفظ در اضافه شدن به کلمه «نیک» است. «بار» به معنی ساحل، کنار و جای امن است. بورنیک یا بارنیک هم یعنی محل امن خوب که به دلیل موقعیت خاص محل غار کلمه ای پرمعناست؛ چون در گذشته غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن بوده. مشخصات این غار که آن را از سایر غارها متمایز کرده این است که از 3 تالار عظیم طاقدیسی تشکیل شده که در سقف هر کدام، شکاف اولیه مولد غار به خوبی نمایان است. مناظر بهشت گونه دره هرانده از مناطق بسیار زیبای رشته کوه های البرز است که ناشناخته مانده. دره های قرار گرفته بر سر راه غار هم دیدنی هستند.

رنگ کانی های دامنه راست دره محل قرار گرفتن دهانه غار در بیننده احساس عظمتی وصف ناپذیر ایجاد می کند. وجود تخته سنگ های عظیم در کف تالارهای نخست و سوم غار که روی بعضی از آنها پوشیده از لایه های خاک رس مرطوب و لغزنده و سطح اکثر آنها پوشیده از چکیده های نخودی و میخ مانند است از ویژگی های غار بورنیک است که در سایر غارهای ایران چنین وضعیتی کمتر دیده می شود. ارزش های تاریخی و باستان شناسی غار بر ارزش های زمین شناسی و تفریحی آن افزوده و غار بورنیک را به سرمایه ای ملی و ماندگار تبدیل کرده است. برای رفتن به این غار شگفت انگیز باید بدانید که آن در 135 کیلومتری شهر تهران، 23 کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و 6 کیلومتری روستای هرانده قرار گرفته است.