آرشیو پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۸
اخبار کشور
۱۱

رگ مصنوعی با فناوری نانو در سیستان و بلوچستان ساخته شد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رگ های مصنوعی با قطر کوچک با کمک فناوری نانو در دانشکده مهندسی شهید نیکبخت این دانشگاه ساخته شد.

داود محبی کلهری در این باره اظهار داشت: این پروژه تحقیقاتی از سال 90 آغاز شد و در سال 93 با امضای تفاهم نامه ای بین این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی NIMAD)) به منظور خودکفایی و تولید ملی به اجرا درآمد.

وی افزود: پروژه ساخت رگ مصنوعی با قطر کوچک به صورت موفقیت آمیزی با بکارگیری تکنیک های جدید مهندسی بافت و مواد مورد تایید موسسه های معتبر بین المللی در آزمایشگاه تحقیقاتی با همکاری دانشجوی دکترای دانشگاه سیستان و بلوچستان در مدت 6 سال تا مرحله تست حیوانی با موفقیت انجام گرفته است.

کلهری ادامه داد: خواص مکانیکی و آزمونه ها برون تنی نمونه های طراحی شده به صورت کامل طبق استانداردهای بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفته و در ادامه مطالعات بالینی رگ های مصنوعی ساخته شده به طور موفقیت آمیزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط تیم تحقیقاتی دکتر غلامحسین کاظم زاده فوق تخصص جراحی عروق و تروما بر روی گوسفند انجام شده است.