آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۷۱
نفت و پتروشیمی
۱۱
خبر بنگاه ها

تولید یک کاتالیست جدید در صنایع پتروشیمی کشور

گروه بنگاه ها : کاتالیست SAC500 برای تولید گرید لوله PE-100 پلی اتیلن سنگین به تولید رسید. پیش از این انحصار تولید این محصول در اختیار چند شرکت محدود در سطح جهان بود. مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراسم رونمایی از این کاتالیست، در جمع خبرنگاران گفت: تولید این نوع کاتالیست صرفه جویی ارزی بزرگی برای کشور به همراه دارد.

علی پژوهان با اشاره به اینکه پژوهش و فناوری پتروشیمی متولی دستیابی به دانش فنی مواد شیمیایی کاتالیست هاست، افزود: این شرکت در برخی از دانش ها تجاری سازی کرده و بخشی دیگر از دانش ها در سال 1398 و 1399 تجاری سازی خواهد شد. وی با اشاره به 14قرار داد تجاری که امسال در مرکز پژوهش فناوری پتروشیمی امضا شده، ادامه داد: در سال 1398 حداقل 7کاتالیست پر مصرف را تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه برای ساخت کاتالیست مزبور به دلیل حساسیت بالا، 10 سال مطالعه شده، اضافه کرد: در این راستا جلسات متعددی با پتروشیمی شازند برگزار شد و قراردادی را در اواخر سال 1396 منعقد کردیم که طی آن دانش فنی ساخت این کاتالیست به پتروشیمی شازند واگذار شد.وی ادامه داد: 6 ماه بعد از واگذاری، دانش فنی محصول تولید و تایید شد و از چهارشنبه هفته گذشته این محصول عرضه شد.پژوهان با تاکید بر انحصار جهانی در لایسنس کاتالیست مذکور گفت: هرگز نمی توانیم لایسنسوری پیدا کنیم که فرآیند تولید کاتالیست خود را به فروش برساند. وی ادامه داد:به همین دلیل در سال آینده شکل جدیدی از این کاتالیست را ارائه می کنیم و محصول پلی اتیلن سال آینده نسبت به امسال با کیفیت تر است.

وی تصریح کرد: در این راستا ایران یک رقیب جدی برای شرکت های مطرح دنیا خواهد بود، با توجه به اینکه در دنیا فقط سه یا چهار شرکت این کاتالیست ها را تولید می کنند.به گفته وی، ظرفیت تولید ما تا 100 تن در سال و مصرف کشور 45 تا 50 تن در سال است. پژوهان با تاکید بر اینکه قیمت مشابه خارجی هر کیلوگرم از این کاتالیست بین300 تا 400 یورو است گفت:خودکفایی در تولید این کاتالیست 15 میلیون یورو برای کشور صرفه جویی ارزی به همراه دارد حال آنکه تولید هر کیلوگرم از این کاتالیست برای پتروشیمی شازند 50 دلار است.