آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۳
سیاسی
۳

نماینده تهران در مجلس: رویکرد مجمع تداعی کننده شورای نگهبان دوم است

نماینده تهران در مجلس گفت رویکردی که مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مجلس به کار گرفته، تداعی کننده شورای نگهبان دوم است. به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب درباره ورود هیات عالی نظارت مجمع بر مصوبات مجلس افزود: توجیه آنها این است که وقتی مقام معظم رهبری تدوین سیاست های کلی نظام را به آنها سپردند، در نامه ای نظارت را هم به مجمع تفویض کردند تا این سیاست ها عملیاتی شود، منتها آنها به جای آنکه جنبه اثباتی را در نظر بگیرند از جنبه نفی آن وارد عمل شدند. یعنی به جای آنکه بگویند «باید مصوبات اینگونه باشد» می گویند «اینگونه نیست» در حقیقت این ادبیات اصلا در حیطه وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر تنها مرجعی که می تواند به مجلس بگوید این مصوبات مغایرت دارد یا نمی تواند به قانون تبدیل شود، شورای نگهبان است. لذا مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط وظیفه دارد اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان را رفع و رجوع کند. اینکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با یکدیگر چه قراری گذاشته اند، برای ما مکشوف نیست اما آنچه روال است و نباید این روال برهم بخورد، این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند بر مصوبات قبل از تصویب دخالت داشته باشد و توصیه کند. نماینده تهران در مجلس افزود: رویکرد «نفی» که مجمع تشخیص مصلحت نظام به کار گرفته است، موضوع شورای نگهبان دوم را در ذهن تداعی می کند؛ البته من به این دلیل که اشراف بر آیین نامه آنها ندارم به صراحت نمی گویم مجمع تبدیل به شورای نگهبان دوم شده است لذا اگر کسی این اشراف را داشته باشد، صریح تر می تواند به این موضوع اشاره کند.

محجوب گفت: من یادم نمی آید در دوره ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی با چنین مشکلی روبه رو شده باشیم. این موضوع از برنامه ششم توسعه اتفاق افتاد. لذا به نظرم این رویه بعد از فوت ایشان روال شد حداقل من در یاد ندارم قبل از آن چنین چیزی وجود داشته باشد.