آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۳
جهان
۱۴
امریکا

رای سنا به لغو وضعیت اضطراری ترامپ و توقف حمایت از عربستان

کبری نظری

این روزها حتی مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه هم مطابق میل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه امریکا کار نمی کند و در یک روز هم رای به لغو وضعیت اضطراری ملی می دهد و هم رای به توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاوز عربی در یمن. به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس سنای امریکا در جلسه روز پنجشنبه خود به لغو وضعیت اضطراری ملی که ترامپ با هدف تامین هزینه طرح دیوار مرزی اعلام کرده بود، رای داد تا آقای رئیس جمهوری مجبور شود برای به کرسی نشاندن حرف خود درباره بودجه دیوار مرزی

مکزیک - امریکا از نخستین حق وتوی خود استفاده کند. ترامپ که در روزهای گذشته احساس کرده بود، سنا به لغو وضعیت اضطراری ملی رای دهد، در پیام ها و مصاحبه های پیش دستانه قول داده بود، از حق وتوی خود استفاده کند.

ترامپ روز پنجشنبه نیز در واکنش توئیتری به رای گیری سنا نوشت، این اقدام سناتورهای جمهوریخواه در واقع یک رای آری برای نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان و آری گفتن به «جرم» و «مرز باز» مورد علاقه دموکرات هاست. پیش از این، مجلس نمایندگان امریکا به لغو وضعیت اضطراری در امریکا رای داده بود و تحلیلگران نیز پیش بینی کرده بودند که سنا نیز مایل به لغو این وضعیت اضطراری باشد زیرا در روزهای گذشته 4 سناتور جمهوریخواه رسما اعلام کرده بودند که از وضعیت اضطراری اعلامی ترامپ در کشورشان حمایت نمی کنند.

اتفاق دیگری که در جلسه سنای روز پنجشنبه رخ داد این بود که نمایندگان سنا به قطعنامه توقف حمایت نظامی امریکا از ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان در جنگ یمن رای مثبت دادند و این قطعنامه با 54 رای موافق در مقابل 46رای مخالف به تصویب رسید. در مورد این قطعنامه نیز اگرچه جمهوریخواهان در سنا اکثریت را در اختیار دارند اما هفت تن از آنها به جبهه دموکرات ها پیوسته و به این قطعنامه مطرح شده توسط دموکرات ها رای مثبت دادند. حامیان این قطعنامه معتقدند که دخالت امریکا در جنگ یمن نقض قانون اساسی این کشور است؛ زیرا طبق این قانون کنگره اختیار اعلام جنگ را دارد.

قانونگذاران مجلس نمایندگان امریکا با اکثریتی قابل توجه قطعنامه ای غیرالزام آور را تصویب کردند که انتشار «علنی» گزارش رابرت مولر از تحقیقات درخصوص پرونده مداخله روسیه در انتخابات امریکا را خواستار می شود. این رای گیری با نتیجه 420 رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی با حضور چهار نماینده جمهوریخواه برگزار شد.