آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۷۱
خبر
۶

خارج از معمول

خداحافظی مردم ونزوئلا با بولیوار

ایسنا : به دلیل بی ارزش شدن ارزش بولیوار ونزوئلا، مردم این کشور از دلار آمریکا و پزوی کلمبیا برای معامله استفاده می کنند. در بسیاری از شهرهای مرزی ونزوئلا با کلمبیا، اکنون معامله گران از قبول بولیوار امتناع می کنند و پزوی کلمبیا پول مورد استفاده در معاملات طرفین است. رسیدن نرخ تورم ونزوئلا به رقم باور نکردنی سه میلیون درصد باعث شده است تا اسکناس های بولیوار این کشور عملا بی ارزش باشند.

مویسس هرناندز که به عنوان نظافتچی در شهر مرزی سن آنتونیو کار می کند، می گوید: حقوقم را بر حسب پزوی کلمبیا می گیرم و برای خرید به آنجا می روم؛ چرا که در ونزوئلا همه چیز گران تر است. در شهر ماراکایبو که دومین شهر بزرگ ونزوئلا است، بسیاری از فروشگاه های بزرگ تنها دلار قبول می کنند. مادر یک کودک 14 ساله ساکن این شهر به رویترز می گوید: همه چیز به دلار فروخته می شود؛ اما باید از کجا دلار پیدا کنیم؟ می ترسم که در آینده نتوانم غذایی برای خوردن خریداری کنم. در نزدیکی مرز ونزوئلا با برزیل نیز وضعیت مشابهی حاکم است و رئال برزیل ارز مورد مبادله مردم است. امیلیوگنزالز، از کارکنان شهرداری شهر مرزی گران سابانا گفت: در مرز هیچ کس بولیوار را قبول نمی کند. ارز ما رئال است.

پلمب دائمی انبارهای مواد محترقه

ایسنا : معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت از پلمب دائمی انبارهایی که مواد محترقه و منفجره نگهداری می کنند خبر داد. سرهنگ تقی افرند در یک برنامه رادیویی در این باره اظهار کرد: طی جلساتی که با اتحادیه های مرتبط داشتیم صنف ها توجیه شده اند تا از فروش و عرضه مواد اولیه مواد محترقه، منفجره، همچنین خرید و فروش هرگونه مواد محترقه وارداتی، قاچاق، صنعتی و دست ساز خودداری کنند. بنابراین در صورت مشاهده فروش و عرضه این مواد برابر قانون با فروشندگان برخورد می شود. به گفته وی، مالکان انبارهایی که محل خود را به نگهداری و تولید این نوع مواد تبدیل کنند نیز با پلمب و ابطال دائمی جواز مواجه خواهند شد.