آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۳
فرهنگی
۸

بازسازی طلسم فرهنگ

طبق شنیده ها فیلم سینمایی «طلسم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ با حمایت و همکاری فیلمخانه ملی ایران مرمت و آماده نمایش در بخش «فیلم های کلاسیک مرمت شده» جشنواره جهانی فیلم فجر شود.

«طلسم» در سال 65 شمسی اکران عمومی شد و توانست در جشنواره فجر همان سال در سه رشته بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ شود.

داریوش فرهنگ کارگردان این فیلم، «طلسم» را جزو پیشگامان آثار ایرانی که در جشنواره های جهانی شرکت کردند می داند و می گوید: این فیلم در زمان خودش یعنی سال 88 میلادی (65-64 شمسی) در معتبرترین جشنواره های جهانی مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که در جشنواره لندن به عنوان فیلم منتخب برگزیده شد واین که بانیان جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم های تاثیرگذار و ویژه تاریخ سینمای ایران را با نگاهی جدید عرضه می کنند، جای تشکر دارد.

وی با اشاره به جریان سازی فیلم «طلسم» عنوان کرد: این اثر نه به دلیل ظاهر ترسناک و هیجان انگیزش بلکه به دلیل لایه های درونی آن که درباره عشق و دربند بودن زن است توانست در زمان خودش جریان ساز شود؛ آن هم در روزگاری که نمی شد از عشق در آثار سینمایی چیزی به زبان آورد. شاید این نکته جالب باشد که از زمان ساخت «طلسم» تا به امروز زنان بیشتر از مردان در مورد این فیلم با من صحبت کرده و می کنند، چه جوانانی که در آستانه عبور از 30 سالگی هستند و چه افرادی که 34 سال پیش به تماشای این اثر نشستند. جالب تر اینکه همه می گویند «طلسم» در زمان اکران برای ما وحشت آفرین بود ولی وقتی بعد از چند سال برای بار دوم آن را دیدیم لایه دوم آن را که همان عشق است دریافت کردیم.