آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۹
اقتصادی
۴

سرپرست سازمان توسعه تجارت: تنها یک چهارم ارز صادرات غیرنفتی به کشور برگشت!

سرپرست سازمان توسعه تجارت در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سال جاری گفت: از 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود 10/5 میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مودودی در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون با بیان اینکه صادرات غیر نفتی کشورمان در 11 ماهه امسال به مرز 40 میلیارد دلار رسید اظهار داشت: در صادرات غیر نفتی 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 75 صدم درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: بیشترین دلیل کاهش صادرات غیر نفتی ما در این 11 ماه، متوجه میعانات گازی بود زیرا با محدودیت فروش مواجه شد و حدود 37/5 درصد افت داشتیم اما در بخش اقلام صنعتی و کشاورزی، صادراتمان خوب بود و نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود دو درصد و در بخش پتروشیمی 14 درصد رشد داریم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بخشی از مشکلات، ناشی از دوگانه شدن مدیریت است،​ گفت: در چارچوب قوانین باید حرکت کنیم. در بخش صنعتی و معدنی در زمینه صادرات،کمترین مشکل را داریم. مودودی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در دوره سختی قرار دارد، بیان کرد: از 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود 10/5 میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است.

وی افزود: امسال به علت نوسانات نرخ ارز، ترافیک و فشار تقاضا را از طرف بخش خصوصی برای ثبت سفارش احساس کردیم و بالغ بر 76 میلیارد دلار تقاضای بی سابقه ثبت سفارش داشتیم که از این میزان حدود 46 میلیارد دلار تخصیص ارز شده و حدود 24 میلیارد دلار توسط بانک تامین و 10/5 میلیارد دلار هم از طریق ارز نیمایی انجام شده است.سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بازار در کشورمان، مدرن نیست،گفت: بخش خصوصی برند کشورمان باید در تجارت داخلی و خارجی ایفای نقش بیشتری کند و شرکت های کوچک را مدیریت کند.