آرشیو یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۷۲
گردشگری
۱۷

خوش بینی به حفظ قصر «ثابت پاسال»

منبع: ایسنا

ابراهیم شقاقی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در روزهای گذشته در جلسه ای با حضور اعضای میراث فرهنگی و برخی مالکان ثابت پاسال از این پرونده به نفع میراث کشور دفاع کرده و موضع این سازمان را مخالفت باساخت و ساز اعلام کرده است، درباره روال پرونده ثابت پاسال از ابتدا تا امروز و وضعیت امروز آن توضیح داد.

او با اشاره به اینکه تاکنون چندبار از این محل به همراه پلیس امنیت بازدید و گزارش های آن ارائه شده اند، گفت: «یک بیل مکانیکی که می توانست برای آن بنا خطرآفرین باشد، با دستور بازپرس و مقام قضایی از آنجا خارج شد. علاوه بر این چند نقطه در اطراف خانه که گمانه زنی شده بود، به دستور مقام قضایی به حالت اول برگردانده شد.» به گفته شقاقی، در حال حاضر این اثر تاریخی - معماری تحت نظارت و دستور کیفری بازپرس شعبه اول ناحیه 37 قرار دارد. دستور این طور بود که هر ماه به همراه پلیس امنیت یک نفر به نمایندگی اداره حقوقی و معاونت سازمان میراث فرهنگی و یک نفر به نمایندگی مالک از محل بازدید کنند تا اگر دخل و تصرف و تستی صورت گیرد، به سرعت جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه دادرسی در چند روز قبل با حضور وکلای مالک، کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان تهران و کارشناس حقوقی این اداره کل و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه، ادامه داد: «سازمان میراث فرهنگی با پیشینه ای که از قاضی این پرونده نسبت به تاکیدهای او برای حفاظت از آثار تاریخی شنیده است، امیدوار است تا او با دفاعیات و صحبت های فنی انجام شده، دادخواست مالک مبنی بر خروج از ثبت را ابطال و نگرانی اهالی فرهنگ و علاقه مندان به حوزه هنر و معماری که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است، برطرف کند.» مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: «عدم دستور دخل و تصرف در این بنا از سوی مقامات بالاتر صادر شده است. البته این موارد در پرونده محرز و موجود است و این موارد به قاضی نیز منعکس شده؛ بنابراین اکنون در حال تنظیم مجدد نامه ای به قاضی شعبه 10 دیوان عدالت اداری هستیم که مسائل را با مستندات بیشتری به او ارائه دهیم. شهرداری نیز می تواند با توجه به حساسیت منطقه ای و بار ترافیکی از ساخت وساز بیشتر در این منطقه جلوگیری کند. »