آرشیو یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۷۲
فرهنگ و هنر
۳۲
عکس روز

تشییع پیکر مادر مجسمه سازی ایران در کلیسا

مراسم تشییع لیلیت تریان، هنرمند مجسمه ساز، مدرن ایرانی ارمنی تبار که از او به عنوان مادر مجسمه سازی ایران نام برده می شود، ظهر دیروز با حضور هنرمندانی مانند ایرج اسکندری، سودابه فضایلی، کوروش گلناری، نگار نادری پور، حسن حامدی، عباس مشهدی زاده، سیمون آیوازیان و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد.

به گزارش «ایلنا» سبو سرکیسیان (رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران) در این مراسم با اشاره به بخشی از زندگی تریان گفت: لیلیت تریان 10 شهریور 1309 از پدر و مادری ارمنی در محله نادری تهران و در خانواده ای هنردوست به دنیا آمد. پدرش کارمند بانک ملی ایران بود و به زیبایی بنا و معماری اهمیت فراوان می داد و مادرش مدتی در فرانسه و در رشته هنر تحصیل کرده بود از همین رو با پیگیری های مادر، لیلیت با طراحی و نقاشی آشنا شد. او ادامه داد: او پس از پایان تحصیلات متوسطه به مدت یک سال در رشته نقاشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت سپس در سال 1331 برای تکمیل تحصیلات عالی راهی مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا (بوزار) پاریس شد. سرکیسیان در ادامه به مراحل آمادگی تریان برای ورود به مدرسه عالی اشاره کرد و گفت: او در مراحل آمادگی برای آزمون ورودی مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا به مجسمه سازی علاقه مند شد و به طور جدی مجسمه سازی را دنبال کرد تا اینکه مدرک برابر دکترا را در سال 1339 از مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا گرفت.

رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران ادامه داد: تریان پس از بازگشت به تهران بین سال های 1339 تا 1359 در دانشکده های هنرهای تزئینی به آموزش پرداخت. وی 23 سال به طور حرفه ای در دانشکده های هنری به تدریس پرداخت. او در سال 1357 خانه پدری خود را به کارگاه هنر تبدیل کرد و از سال 1371 تا 1378 در رشته طراحی و مجسمه سازی دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس هنرجویان پرداخت. سرکیسیان افزود کرد: تریان عضو کمیسیون نصب مجسمه و بناهای یادبود ایران در وزارت فرهنگ و هنر پیشین بود. او همچنین عضو هیات داوری نخستین دوسالانه مجسمه سازی تهران و عضو هیات موسس انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران بود. همچنین در سال 1394 موفق به دریافت تندیس طوبای زرین از هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد. لیلیت تریان در 16 اسفند 1397 در سن 88 سالگی دیده از جهان فروبست و پیکر خود را به دانشکده پزشکی اهدا کرد.