آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۷۴
گردشگری
۱۷
تا نوروز

«اولتان مغان»؛ بازمانده ای از باستان

شمال تا جنوب ایران سرشار از دیدنی های شگفت انگیز است که اگر بخواهید به تمام دیدنی های آن سری گذرا هم بزنید زمان کم خواهید آورد و بسیاری از این مکان ها را یا از قلم می اندازید یا از وجود آن بی خبر خواهید ماند. فردا رسما تعطیلات عید نوروز آغاز می شود. طی دو ماه گذشته هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی کرده ایم. مبنای معرفی این جاذبه ها که از میان جاذبه های ملموس و ناملموس بودند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و... بود. امروز آخرین جاذبه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

شاید بسیاری از شما قصد عزیمت به سمت اردبیل دارید اما نمی دانید سر راه خود چه مکان های ناشناخته یا کمتر شناخته شده ای را از دست می دهید. قلعه تاریخی اولتان مغان از جمله دیدنی های شگفت انگیز اردبیل است و کمتر کسی آن را می شناسد. این قلعه در شمال استان اردبیل و شهرستان پارس آباد مغان و موقعیت اولتان قالاسی که محوطه ای باستانی در ساحل جنوبی رود ارس در 12 کیلومتری پارس آباد و حاشیه رود مرزی ارس (آراز) است، قرار گرفته. این قلعه نمادی از معماری دوره باستان تا دوره ساسانی است که البته چون تا قرن 12 مورد استفاده قرار می گرفته آثاری نیز تا این دوران در این قلعه یافت می شود. از جمله شگفتی های یافت شده در این قلعه، توالتی است شبیه به توالت های فرنگی امروزی که برای کاوشگران بسیار جالب بوده.

فضاهای مسکونی داخل قلعه و فضاهای صنعتی مانند کارگاه های فلزکاری، شیشه گری و سفال که بیرون از قلعه قرار گرفته و دور تا دور شهر هم خندقی 15 متری حفر شده تا قلعه را از گزند دشمنان در امان نگه دارد. متاسفانه به دلیل فرسایش رود ارس و وجود کارخانه شن و ماسه در حوالی این قلعه دیواره های آن در خطر نابودی قرار دارد، در صورتی که اگر مرمت و بازسازی مناسبی روی آن صورت گیرد می تواند به یک مقصد گردشگری جذاب به خصوص برای کسانی که علاقه مند به دوران باستان هستند تبدیل شود و با کمی رسیدگی بیشتر مانند مکان های دیدنی و شناخته شده ارس در لیست بازدید گردشگران قرار گیرد.