آرشیو یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۵۸
زندگی: سلامت
۱۴
نسخه

کلیه هایم سالم هستند؟

دکتر رضا کریمی

بسیاری از مردم تصور می کنند مهم ترین علامت بیماری کلیه، درد پهلوها است. باید بگویم این تصور غلط است. بیشتر موارد درد در پهلوها به دلیل گرفتگی عضلات ایجاد می شود و کلیه ها در آن تاثیری ندارند. البته درد پهلوها می تواند علامت مهم برای بیماری سنگ کلیه باشد که در این مورد درد بسیار شدید و طاقت فرسا است و معمولا با استفراغ همراه می باشد. اکنون باید به این سوال پاسخ دهم که بیماری های مهم تر کلیه چه علائمی دارند؟

مهم ترین بیماری های کلیه شامل بیماری هایی هستند که موجب نارسایی کلیه ها می شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید: فشار خون و دیابت مهم ترین دلایل ایجاد نارسایی کلیه هستند. بعد از این دو بیماری و در رده سوم بیماری هایی وجود دارند که به خاطر ایمنی زیادی بدن خودش کلیه ها را تخریب می کند که به این بیماری ها خود ایمنی می گوییم. البته سنگ کلیه و عفونت های ادراری به عنوان شایع ترین بیماری های کلیه می توانند بافت کلیه را خراب کنند، ولی نکته جالب این که چون این دو بیماری علامت های پر سرو صدا دارند موجب می شوند که بیمار به دنبال درمان برود و با از بین بردن سنگ و یا خوردن آنتی بیوتیک مشکل را حل کند. آزمایش ادرار و اندازه گیری اوره و کراتینین خون بهترین روش ارزیابی سلامت کلیه ها است. هر زمان کلیه ها کارکرد شان نقصان پیدا کند بلافاصله اوره در خون بالا می رود. فردی که اوره بالایی دارد، دچار بی اشتهایی، تهوع و ضعف می گردد و در نهایت اختلال عملکرد مغزی پیدا می کند.

متاسفانه تمام این علائم فقط زمانی سراغ فرد می آیند که اوره حداقل چهار برابر حالت عادی شده باشد و تا آن زمان هیچ علامتی در فرد وجود ندارد. به موازات کم شدن فعالیت کلیه ها کراتینین در خون به نسبت کاملا مستقیم بالاتر می رود. یعنی وقتی کلیه ها نیمی از کارکردشان را از دست بدهند کراتینین دو برابر و وقتی کلیه ها 90 درصد کار کردشان را از دست بدهند کراتی نین ده برابر می شود. به این ترتیب کراتینین یکی از بهترین موادی است که اندازه گیری آن در خون به ما نشان می دهد که کارکرد کلیه ها چگونه است. به بیماران دچار فشار خون و دیابت توصیه می شود به طور مرتب اوره و کراتینین خونشان را چک کنند زیرا این دو بیماری سر دسته بیماری هایی هستند که باعث آسیب آرام آرام کلیه ها شده و در نهایت می توانند به نارسایی دایمی و کامل کلیه ها منجر شوند.