آرشیو دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۵
فناوری
۱۷
قاب فناوری

مغز انسان به اینترنت ابررایانه ها متصل می شود

دانشمندان تلاش دارند در دهه های آینده با بهره گیری از فناوری های نانو، هوش مصنوعی و دیگر محاسبات فناورانه، مغز انسان را به اینترنت ابر رایانه ها وصل کرده و اطلاعات آن را به طور واقعی جمع آوری کنند.

به گزارش «ایران آنلاین»، گروهی از دانشمندان و محققان به تازگی در نشریه «مرزهای علوم اعصاب» پیش بینی کردند که با اتصال مغز انسان به اینترنت ابررایانه ها پیشرفت های بنیادینی در حوزه کنترل افکار رقم خواهند زد. آنها اعلام کردند در دهه های آتی انسان ها قادر به پیوند مغز خود با فضای ابری رایانه ای بوده و می توانند با این روش اطلاعات مورد نیاز در زمان واقعی را جمع آوری کنند.

به گفته محققان این روش با نام «اینترنت افکار»، شرایط دسترسی به اطلاعات مغز را سهل تر کرده و با اتصال آن به هر ابررایانه ای در کم ترین زمان ممکن اطلاعات جمع آوری شده و طبقه بندی می شود. این فناوری ضمن جمع آوری اطلاعات مغز از طریق رایانه، ذهن بشر را به یک «سوپر مغز» تبدیل کرده و می توان اطلاعات و داده های بسیاری را به آن افزود. طی سال های گذشته بسیاری ازمحققان طرح پیوند مغز انسان به ابررایانه ها را کلید زده و در این مسیر تا حدی نیز موفق شدند. آنها در آغاز راه سیگنال های الکتریکی مغز افراد را ضبط کرده و از طریق الکتروانسفالوگرام ها (EEG ها) و انتقال واکنش به چشمک های نور LED زمینه اتصال مغز انسان به رایانه را فراهم کردند؛ اما به گفته دانشمندان تا تکمیل این پروژه و عملی شدن آن راه بسیاری وجود دارد. رابرت فریتاز یکی از محققان این پروژه می گوید: نانوبوت های تعبیه شده در مغز انسان همانند رابط هایی میان ذهن انسان و ابررایانه ها عمل کرده و امکان دانلود اطلاعات را برای ذهن امکانپذیر می کند. این ابزار همچنین می تواند عروق مغزی را هدایت کرده و اطلاعات کدگذاری شده را به صورت بی سیم به فضای ابری رایانه انتقال داده و امکان بررسی و استخراج داده ها را فراهم سازد.