آرشیو دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۵۹
سیاست: داخلی/خارجی
۲

وزیر امور خارجه خبر داد: ممانعت بانک های اروپایی در کمک رسانی به سیل زدگان

وزیر خارجه کشورمان با انتقاد از تعلل کشورهای اروپایی در عمل کردن به تعهداتشان در برجام از جمع آوری اسنادی خبر داد که نشان می دهد بانک های اروپایی حتی در امور بشردوستانه از جمله کمک های بین المللی برای سیل زدگان ممانعت ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی با اشاره به این که اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند افزود: برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند و این یک اقدام مقدماتی است.

وزیر خارجه گفت: ما معتقدیم حالا باید اروپایی ها برای مدت زیادی تلاش و فعالیت کنند تا تعهداتشان را انجام دهند. وی با تاکید بر این که اروپایی ها در اجرای تعهداتشان بسیار عقب هستند، تصریح کرد: آنها نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می ماند. ظریف افزود: ما روابط بسیار خوبی با همسایگانمان داریم و ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که دارد عمل می کند. وزیر خارجه گفت: من نمی دانم اروپایی ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود برای ارسال کمک های نقدی به سیل زدگان نیز گفت: در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده ما مانعی برای کمک ها نیستیم، ولی این حرف آنها خلاف است. ظریف افزود: ما اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک ها حتی بانک های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند ممانعت کرده اند.

وی با تاکید بر این که کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نبوده و به معنی همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد، خاطرنشان کرد: این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیرانسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است.