آرشیو دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۵۹
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت وگو با دکتر دکتر علیرضا فیروز، متخصص پوست

خارشی به نام اگزما

معمولا اگزما چگونه بروز می کند؟

اگزما در حالت حاد با جوش های قرمز رنگ خارش دار کوچک بروز می کند. اگر دقت کنیم، قطرات کوچک آب را هم درونشان می بینیم. جوش های کوچک به هم می پیوندند و تاول های کوچک و بزرگ را تشکیل می دهند. این ضایعات با درمان برطرف می شود. ولی اگر درمان شده و تکرارشود و باز درمان نشود، تکرارها باعث پوسته پوسته شدن پوست و سپس ترک خوردن آن می شود. بعد پوست کلفت، چرمی و دچارخارش ودرد می شود.

منظور از اگزمای آفتابی چیست؟

یعنی نور آفتاب باعث تحریک پوست و اگزما می شود. این نوع اگزما پشت دست ها و صورت را دچار می کند. همچنین گونه وپیشانی اگزما می گیرد. آفتاب هم ایجادکننده و هم تشدیدکننده اگزماست.

آیا استرس اگزما را تشدید می کند؟

ارتباط تنگاتنگی بین سیستم ایمنی پوست و سلول های سیستم عصبی وجود دارد و برخی چیزهایی ترشح می شود که باعث تحریک سلول های سیستم ایمنی می شود. مخصوص اگزما با منشادرونی، بیشتر تحت تاثیر استرس است.

ارتباط مواد غذایی و اگزما چگونه است؟

تماس موضعی با مواد غذایی مثل تماس دست با مرکبات، کرفس، پیاز و گوجه فرنگی باعث اگزما درمحل تماس می شود. برخی مواد غذایی باعث تشدید خارش وخاراندن و تشدید اگزما می شود. ادویه جات و فست فودها، باعث آزاد شدن هیستامین می شوند. هیستامین باعث خارش و تشدید اگزما می شود.

برای کنترل خارش شدید کودکانی که سابقه اگزمای پوستی دارند چه باید کرد؟

این اگزمای سرشتی است که از کودکی شروع می شود. این افراد پوست خشکی دارند. پوست شان حساس تر است و به مواد واکنش نشان می دهد. پس باید در اتاق از بخورسرد استفاده کنند. دائم پوست را با وازلین و روغن زیتون چرب کنند و در حمام و موقع خواب هم این کار را انجام دهند.

آیا اثرات درمانی داروی اگزمای داخلی با خارجی متفاوت است؟

داروهای تولید داخل به شدت توسط مراجع مربوط مانند سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت کنترل می شود. یک مقدار از این تصورات که داروی ایرانی تاثیر ندارد، به مسائل ذهنی افراد برمی گردد. کیفیت دارو در اگزما بخش کوچکی از درمان است و حجم بزرگ درمان به پیشگیری برمی گردد و اگر پیشگیری صورت نگیرد، دارو اثر نمی کند.