آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۶
رسانه
۱۵
آن سوی رسانه

خبرگزاری 92 ساله «یونایتدپرس اینترنشنال»

«یونایتدپرس اینترنشنال» که به صورت مختصر با نام «یونایتدپرس» یا UPI شناخته می شود از جمله آژانس های خبری بزرگ و پرمخاطب امریکا است و از سال 1958 میلادی تاکنون با این نام فعالیت می کند. این مرکز در سال 1907 میلادی با ادغام سه خبرگزاری کوچک با نام «یونایتدپرس اساسیشنز» فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در سال 1958 تغییر نام داد و همچنان آن را با عنوان «یونایتدپرس اینترنشنال» می شناسند.

مدیران این مرکز خبری می گویند که طی 90سال گذشته با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در سطح محلی و با «رویترز» و «خبرگزاری فرانسه» در سطح جهانی رقابت کرده اند و همچنان نام خود را در بین بزرگ ترین خبرگزاری های جهان قرار داده اند. «یونایتدپرس اینترنشنال» در زمان اوج خود بیش از 2 هزار کارمند تمام وقت را در دفتر مرکزی در اختیار داشت و همچنین 200 شعبه مستقیم را در 92 کشور مختلف مدیریت می کرد و صدها خبرنگار محلی در گوشه و کنار جهان با آن همکاری می کردند.

خبرگزاری UPI هم اکنون تولیدات خود را در قالب برنامه های تلویزیونی، عکس، فیلم، اخبار مکتوب، سرویس های صوتی و... در اختیار هزاران روزنامه، مجله، شبکه خبری، شبکه رادیویی و... قرار می دهد و تعداد روزنامه ها و خبرگزاری هایی که مطالب آن را با پرداخت آبونمان در اختیار می گیرند بیش از 6 هزار مورد گزارش شده است. در سال 2000 میلادی شرکت «نیوز ورلد کامیونیکیشنز» که «واشنگتن پست» نیز از جمله زیرمجموعه های آن محسوب می شود این خبرگزاری را خریداری کرد و یک روز پس از این اتفاق «هلن توماس» خبرنگار ویژه این مرکز در کاخ سفید پس از 57سال همکاری با «یونایتدپرس اینترنشنال» برکنار شد. دفتر مرکزی این خبرگزاری هم اکنون در شهر فلوریدای امریکا واقع شده و نسخه اسپانیایی آن هم میلیون ها کاربر در منطقه امریکای لاتین را تحت پوشش قرار داده است. این خبرگزاری در بین بخش های مختلف خود یک سرویس خبری با نام «ایران» را راه اندازی کرده است که به صورت ویژه اخبار مربوطه را پوشش می دهد.