آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۶
رسانه
۱۵
کوتاه با رسانه

میانگین قیمت هر نسخه روزنامه در جهان چقدر است؟

به نظر شما هزینه تمام شده برای هر نسخه روزنامه به طور میانگین چقدر است و مراکز رسانه ای با فروش روزنامه های کاغذی می توانند هزینه های خود را تامین کنند؟ مرکز تحقیقاتی «داک داک گو» به تازگی مطالعه ای را در این زمینه انجام داده است تا به سوال مذکور پاسخ دهد.

بر اساس این بررسی مشخص شد میانگین قیمت روزنامه ها در جهان از حدود 1.5 دلار در یک دهه گذشته به 3 دلار افزایش یافته است و در این میان هر نسخه از روزنامه هایی که در روزهای تعطیل یا پایان هفته عرضه می شوند حدود 5 دلار قیمت دارند. بر این اساس قیمت های در نظر گرفته شده برای روزنامه های بزرگی که در بریتانیا منتشر می شوند همین اعداد و ارقام را نشان می دهد. به عنوان مثال هر نسخه از روزنامه «دیلی تلگراف» در طول هفته 1.40 پوند قیمت دارد، روزنامه «تایمز» با قیمت 1.30 پوند فروخته می شود، قیمت در نظر گرفته شده برای روزنامه «گاردین» 1.30 پوند است و روزنامه «فایننشیال تایمز» هم 1.20 پوند قیمت گذاری شده است.

افزایش میانگین قیمت روزنامه های جهان طی یک دهه اخیر به دنبال کاهش درج آگهی های تبلیغاتی در این رسانه کاغذی صورت گرفته است و همین مساله باعث شده است کشورهای مختلف، تعرفه های متفاوت را برای چاپ و فروش روزنامه در نظر بگیرند.

دولت ترامپ در امریکا هم اکنون قوانین جدیدی را اعمال کرده است که به موجب آن هزینه کاغذ برای روزنامه های این کشور 22 درصد افزایش می یابد و این اتفاق باعث می شود در آینده نزدیک قیمت روزنامه های امریکا رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کنند.

برخی روزنامه های بزرگ امریکایی نظیر «یواس ای تودی» یا «نیویورک تایمز» به مشترکان اینترنتی خود اعلام کرده اند که باید برای اشتراک ماهانه خود هزینه بیشتری پرداخت کنند و این اتفاق در حالی دنبال می شود که بیشتر روزنامه های بزرگ، سال گذشته را با ضرر مالی پشت سر گذاشتند و موفق به کسب درآمد بیشتر نشدند.