آرشیو پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۲
اقتصاد
۳

نبض اقتصاد

سی.ان.جی از اول خرداد گران می شود

رئیس انجمن جایگاهداران سی.ان.جی از افزایش قیمت سی.ان.جی از ابتدای خردادماه خبر داد. اردشیر دادرس در گفت وگو با فارس، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر افزایش قیمت سی.ان.جی از تاریخ اول خرداد امسال گفت: البته در این مصوبه سه شرط برای افزایش قیمت سی.ان.جی در نظر گرفته شده که سهمیه بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین گفته شده است شرایط سهمیه برای تاکسی ها و خودروهای عمومی متفاوت خواهد بود.

دادرس با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین به احتمال زیاد همزمان با افزایش قیمت سی.ان.جی رخ خواهد داد. رئیس انجمن جایگاهداران سی.ان.جی با اشاره به این که 95 درصد از تاکسی ها دوگانه سوز و 75 درصد خودروهای عمومی گازسوز هستند، گفت: انتظار ما بر این است که قیمت سی.ان.جی معادل 20 درصد قیمت بنزین باشد و بر این اساس مقررشده قیمت سی.ان.جی با افزایش 40 تومانی از 415 تومان به 454 تومان برسد.

تبعات تفکیک وزارت صنعت و احیای وزارت بازرگانی

شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون طرح تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی»، ضمن برشمردن شماری از مهم ترین مشکلات تشکیل وزارت بازرگانی، پیشنهادهایی نیز برای ساماندهی بازار مواد غذایی و همچنین حمایت از تولید مطرح کرد.

ایتان در این نامه ضمن بررسی تبعات تشکیل وزارت بازرگانی و نابسامانی های به وجود آمده در بازار به واسطه تخصیص ارز با نرخ ترجیحی، پیشنهادهایی برای ساماندهی وضعیت بازار و حفظ حقوق تولیدکننده و مصرف کننده ارائه کرده است. براساس این گزارش، تبعات تشکیل وزارت بازرگانی عبارت است: از تضعیف بخش تولید کشاورزی با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، افزایش نرخ ارز، ایجاد اختلافات ناشی از تفکیک دو وزارتخانه و رها شدن بازار به مدت حداقل شش ماه.