آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۲
رسانه: شبکه
۷

وقتی شبکه های اجتماعی هم سیاست زده می شوند

عباس اسدی، استاد ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی ضمن نادرست شمردن اقدام اخیر اینستاگرام در حذف صفحات فرماندهان سپاه به جام جم می گوید: آمریکا این روزها در قبال ایران جنگ لفظی و کلامی در پیش گرفته و تنها راه حل این است که شاید اتفاقی در عرصه سیاست آمریکا رخ دهد و مثلا در انتخابات بعد رئیس جمهور تغییر کند. الان متاسفانه همه چیز در سطح دنیا یا سیاسی شده، یا تجاری و اقدام اینستاگرام گرچه اقدام درستی نیست، اما نشان می دهد که این شرکت می خواهد با همسو شدن با سیاست های دولت آمریکا امتیازی برای خود کسب کند.

اسدی می افزاید: وقتی شرکت بزرگی چون اینستاگرام که در همه جای دنیا عضو دارد چنین حرکتی انجام می دهد و صفحاتی را به دلایل سیاسی حذف می کند، ثابت می کند که بحث آزادی بیان حتی در آن سوی دنیا هم فقط در حد شعار است؛ وگرنه چرا جولیان آسانژ باید آن گونه در انگلستان دستگیر می شد؟ این روزها حتی ارتباطات هم سیاست زده شده است و روابط سیاسی افراد هم حالت مارکتینگ به خود گرفته است که در آن هر کسی هدف و سودی را دنبال می کند.

او ضمن مخالفت با فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام در پاسخ به حرکت سیاسی این شرکت تصریح می کند: این که در جواب به این حرکت آنها بیاییم و اینستاگرام را فیلتر کنیم، یک حرکت و تسکین موقتی است و دردی را دوا نخواهد کرد. این قضیه تنها موجب می شود که درست مثل همان وقتی که مردم از تلگرام به شبکه های دیگر کوچ کردند، این بار هم سراغ فضاهای دیگر بروند یا با وجود فیلترینگ همچنان در این فضا فعالیت کنند. البته شکایت از این شرکت هم کارگشاست و اگر قرار است از مردم بخواهیم که از این شبکه اجتماعی استفاده نکنند، بهتر است که این مضمون را در قالبی فرهنگی به آنها بگوییم.