آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۲
رسانه: بین الملل
۸

انتخابات در بزرگ ترین کشور مسلمان جهان

انتخابات سراسری اندونزی به صورت یک روزه و در کمال پیچیدگی از صبح دیروز شروع شد. این انتخابات در بیش از 17 هزار جزیره در اقیانوس آرام با شرکت بیش از 190 میلیون نفر رای دهنده برگزار شد . اسلام گرایان همچون همیشه در این کشور دست بالا را داشتند. اندونزی به عنوان بزرگ ترین کشور مسلمان جهان و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا نقش مهمی در روابط بین الملل دارد و نتایج انتخابات آن نه تنها برای این کشور جنوب شرق آسیا بلکه در عرصه های بین المللی بسیار حائز اهمیت است. اندونزی بیش از 260 میلیون نفر جمعیت دارد.

آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی استرالیایی لووی که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که رئیس جمهور کنونی جوکو ویدودو در مبارزه سیاسی علیه رقیب دیرین خود ژنرال بازنشسته پرابوو سوبیانتو پیشتاز است. دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری این دوره را جوکو ویدودو، رئیس جمهور کنونی و پرابوو سوبیانتو ژنرال بازنشسته این کشور تشکیل می دهند. جوکو ویدودو از پنج سال پیش در اندونزی به قدرت رسید. وی که خود را «معروف امین ساله» می داند یکی از بانفوذترین رهبران مذهبی در این کشور به شمار می رود. وی رهبر نهضت العلمای، بزرگ ترین سازمان اسلامی و رئیس شورای علمای اندونزی است. پرابوو سوبیانتو رقیب 67 ساله و دیرین جووکوی ژنرال بازنشسته از ارتش این کشور است. وی رقیب جوکوی در انتخابات ریاست جمهوری 2014 نیز بود که مغلوب شد. بسیاری از تحلیلگران نقش شبکه های اجتماعی را در نتایج این انتخابات بسیار موثر می دانند.

شبکه خبری بی.بی.سی در این باره نوشت: مردم اندونزی در پی یک مبارزه انتخاباتی که مذهب در آن نقش پررنگی بازی کرده پای صندوق های رای رفتند. قرار است بعد از بسته شدن صندوق های رای یک رشته «شمارش های سریع» ظرف چند ساعت نتایج مقدماتی را روشن کند. با این حال کمیسیون انتخابات نتایج نهایی را تا ماه می اعلام نخواهد کرد. در این انتخابات بیش از 245 هزار نامزد دیگر نیز برای حدود 20 هزار کرسی پارلمان و مجالس محلی رقابت می کنند.