آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۹
صفحه اول
۱

ظریف در پایان سفر به ترکیه خبر داد : ایجاد ساز و کار «اینستکس» بین تهران و آنکارا

وزیر امور خارجه بعد از پایان دیدارهای خود در ترکیه گفت که ایجاد ساز و کار «اینستکس» در روابط دوجانبه تهران- آنکارا را دنبال می کنیم. اینستکس ساز و کاری است از سوی اروپا برای انجام تبادلات مالی بین ایران و این کشورها برای دور زدن تحریم های امریکا.محمدجواد ظریف با اشاره به نتایج سفر خود به ترکیه گفت: در جریان ملاقات با مقامات ترکیه توافق کردیم که در پنج حوزه همکاری بین دو کشور را به صورت ویژه دنبال کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما در جریان این سفر در مورد روش های ادامه همکاری ها بین دو کشور علی رغم وجود تحریم ها صحبت و توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه کار را دنبال کنیم. از جمله در مورد تعرفه ترجیحی، همکاری ها در حوزه انرژی، همکاری ها در حوزه بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور ، ایجاد ساز و کار اینستکس در روابط دو جانبه دنبال می کنیم. وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: توافق شد من و وزیر امور خارجه ترکیه این موضوعات را به صورت ویژه دنبال کنیم و مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور نیز به سهم خود این مسائل را دنبال می کنند. ظریف همچنین گفت که در جریان این دیدارها در مورد بحث سوریه رایزنی کردیم. از جمله در رابطه با موضوع ادلب، حضور نیروهای امریکایی در سوریه و همچنین در مورد روند حل سیاسی بحران این کشور و اقداماتی که باید در این رابطه صورت بگیرد، رایزنی کردیم. گفتنی است ظریف سه شنبه هفته گذشته برای دیدار و گفت وگو با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه عازم این کشور شد و چهارشنبه هم به ترکیه سفر کرد.

تکذیب میانجیگری تهران بین آنکارا و دمشق

با توجه به اختلاف نظرهای دولت ترکیه و سوریه و روابط حسنه ایران با هر دو کشور، برخی خبرهای غیر رسمی حکایت از میانجیگری تهران بین آنکارا و دمشق داشت. اما سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه این خبرها را تکذیب کرد. به گزارش تسنیم، ابراهیم کالین به خبرنگاران گفت: در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری ترکیه هیچ صحبتی درباره میانجی گری تهران میان آنکارا و دمشق انجام نشده است. وی اظهار داشت: در صورت لزوم و بویژه برای دفاع از امنیت مرز های ترکیه با سوریه، از طریق ایران و روسیه با دمشق ارتباط برقرار می کنیم. با ایران در موضوع سوریه همکاری داریم، اما اختلاف ما با تهران در مورد بشار اسد نیز برای همه مشخص است.