آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۵
صفحه آخر
۱۲

دیدار و گفت و گوی نخست وزیر عراق با پادشاه سعودی در ریاض

نخست وزیر عراق در راس هیئتی، وارد پایتخت عربستان شد و با پادشاه و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

«عادل عبدالمهدی» عصر چهارشنبه گذشته در صدر هیئتی، وارد شهر ریاض شد و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، دیدار و گفت وگو کرد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که سفر وی به ریاض، «نشانگر رویکرد و تمایل دولت عراق برای توسعه روابط با ریاض در همه زمینه هاست و تبادل این سفرها در این سطح عالی، افق های گسترده ای ایجاد و خواسته های دو ملت را برآورده و امنیت و ثبات را برای عموم ملت های منطقه محقق می کند».

پادشاه سعودی نیز ثبات، شکوفایی و پیشرفت را برای عراق آرزو کرد.

دفتر نخست وزیری عراق پس از این دیدارها با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که 13 توافق و یادداشت تفاهم بین وزرای عراقی و همتایان سعودی آنان امضا شده است. این نهاد درباره ماهیت این توافقات اشاره ای نکرد.

پس از پایان دیدار میان عبدالمهدی و پادشاه سعودی، طرفین بیانیه مشترکی را منتشر کردند.

بر اساس این بیانیه، در جریان دیدار بین سلمان و عبدالمهدی، «راه های تقویت و توسعه روابط دوجانبه» به گونه ای بررسی شد که «در راستای منافع دو کشور و دو ملت برادر باشد.»

در این دیدار، همچنین، چند توافق و یادداشت تفاهم نامه در زمینه های مختلف، در چارچوب شورای هماهنگی سعودی-عراقی امضا شد.

به گزارش واس، شاه سعودی و نخست وزیر عراق با تاکید بر روابط تاریخی، دینی و اجتماعی بین ریاض و بغداد، اعلام کردند که باید از «میراث تاریخی و دینی بهره برد و روابط را تقویت کرد».

واس با اشاره به دیدار عبدالمهدی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام کرد که طرفین آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای را بررسی و بر لزوم رایزنی و هماهنگی در راستای تقویت اتحاد بین کشورهای عربی تاکید کردند.