آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۴
زندگی: ایران
۱۶
روی خط سیل

برج قابوس در خطر است

طی روزهای گذشته تقریبا اخبار زیادی از برآوردهای اولیه میزان خسارت به آثار تاریخی در مناطق مختلف سیل زده داشتیم، اما کمتر خبری در این خصوص از گلستان مخابره شد که شاید علتش گمیشان و آق قلای غرق در آب بود که ذهن همگان را مشغول و معطوف خود کرده بود. حالا اما از این استان خبر رسیده که پل آق قلا 30 درصد و شهر باستانی جرجان 40 درصد آسیب دیده اند و به کارگاه های کاوش دیوار گرگان هم خساراتی وارد شده است. اما شاید مهم ترین نگرانی مدیران میراث فرهنگی گلستان درحال حاضر، برج جهانی قابوس باشد که ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی استان درباره اش گفته درحال حاضر نگرانی هایی در حوزه استحکام بخشی برج قابوس وجود دارد؛ چراکه بخشی از رانش هایی که در پای دیوارهای برج قابوس اتفاق افتاده، ممکن است به برج صدمه بزند.

از گلستان و بحث آثار تاریخی که خارج شویم، اخبار رسیده از خوزستان می گوید سیلاب و آبگرفتگی همچنان بخش هایی از این استان را تهدید می کند. درهمین خصوص فرماندار آبادان نسبت به تکرار مد اکبر در رودخانه اروند (بالا آمدن سطح رودخانه) و اعلام وضعیت فوق العاده در این شهر هشدار داده است.

موسوی البته گفته دهانه نهرهایی که اطراف آنها خانه وجود دارد بسته می شود، با این حال از مردم خواسته در کنار و بستر رودخانه های اروند و بهمنشیر هوشیار باشند؛ زیرا ممکن است مد اکبر تکرار شود.

درهمین حال و طی روزهای گذشته بخشی از منازل روستاهای صراخیه و رگبه منطقه شادگان هم زیر آب رفته است و سرپرست فرمانداری شادگان با بیان این که مردان و جوانان مشغول ساخت سیل بند هستند، گفته برای تقویت بیشتر سیل بندها نیاز بیشتر به تجهیزات و ماشین آلات هستیم.