آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۱
اقتصادی
۴

ایران بازار اروپا را حفظ کرد

گروه اقتصادی: 9.5 میلیارد یورو؛ عددی است که میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا را در سال 2018 نشان می دهد. این در حالی است که عراق در همین سال 16.5 میلیارد یورو صادرات به اروپا داشته است. به همین ترتیب اگرچه ایران بازار خود را در اروپا حفظ کرده است اما برخی از رقیبان منطقه ای توانسته اند که جای ایران را در بازار اتحادیه اروپا بگیرند.

بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا، ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه در سال 2018، حدود 9.5 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال 2017 تقریبا 6 درصد کاهش یافته است. روند صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی سال های 2007 تا 2018 نیز با وجود نوسانی که داشته، در مجموع با کاهش حدود 5 میلیارد یورویی طی 12 سال همراه بوده است.

بر اساس بررسی اتاق بازرگانی تهران از آمارهای کمیسیون اروپا، همچنین ایران در فاصله سال های 2007 تا 2018 میلادی در مجموع با کاهش پنج میلیارد یورویی صادرات خود به اتحادیه اروپا مواجه شده است. با وجود آنکه ایران توانسته در شرایط تحریم و محدودیت های اقتصادی بازار خود را در اتحادیه اروپا حفظ کند اما به نظر می رسد، عامل نگران کننده در این فرآیند، گسترش حضور دیگر کشورهای منطقه در بازار اروپا و به نوعی جایگزینی کالاهای ایرانی با محصولات آنهاست. بر اساس آمارهای منتشر شده، عراق که در سال 2007 حدودا معادل نیمی از ارزش صادراتی کالاهای ایرانی را به اروپا صادر می کرد، در جدیدترین آمار با حدود 16.4 میلیارد یورو صادرات، 1.5 برابر ایران به اروپا صادرات داشته است. عربستان سعودی نیز از 2016 بار دیگر منحنی صادراتی خود به اروپا را مثبت کرده و با رسیدن به عدد 31 میلیارد یورو بیش از سه برابر ایران صادرات داشته است.

براساس بررسی های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، دیگر رقیب اقتصادی ایران در منطقه نیز ترکیه است که در سال های اخیر میزان صادرات خود به اروپا را بیش از 1.6 برابر کرده و به عدد 76 میلیارد یورو رسیده است. از نظر تراز تجاری نیز وضعیت ایران چندان مثبت نیست. ایران در سال 2018، حدود 9 میلیارد یورو واردات از اتحادیه اروپا به ثبت رسانده و تراز تجاری اش مثبت نیم میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که تراز تجاری عراق به اتحادیه اروپا مثبت 12.7 میلیارد یورو بوده است.