آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۷
صفحه آخر
۱۲

اعتراض های آفریقا از سودان و الجزایر به مراکش رسید

پس از برگزاری تظاهرات گسترده و مطالبات عمومی در الجزایر و سودان با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی، روز گذشته خبر رسید مراکش هم شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان به وضعیت سیاسی در این کشور بود.

هزاران شهروند مراکشی در شهر «رباط» پایتخت این کشور و در اعتراض به بازداشت اعضای جنبش «الریف» تظاهرات کردند. دادگاه تجدید نظر «کازابلانکا» اخیرا «ناصر الزفزافی»، بنیانگذار جنبش «الریف» و چند تن دیگر از اعضای این جنبش را به اتهام «اتلاف اموال عمومی و تهدید وحدت ملی مراکش» به 20 سال حبس محکوم کرد. این دادگاه همچنین 35 فعال دیگر را به 2 تا 156 سال حبس محکوم کرد.

مراکشی ها در این راهپیمایی با در دست داشتن پرچم های ویژه نژاد «آمازیغ ها» و تصاویر فعالان بازداشت شده خواستار آزادی زندانی ها شدند. در این تظاهرات، خانواده های اعضای جنبش الریف، سازمان های حقوق بشری، جنبش آمازیغ، احزاب چپ گرا و جنبش عدالت و خیریه اسلامی حضور داشتند. معترضان مراکشی همچنین خواستار آزادی «حمید المهداوی»، روزنامه نگار پوشش دهنده اعتراضات الریف شدند. اعتراضات معروف به «جنبش الریف» در شهر الحسیمه و اطراف آن در طول چندین ماه بین پاییز 2016 تا تابستان 2017 در اعتراض به کشته شدن یک ماهیگیر رخ داد. در اثنای جنبش بیداری اسلامی که به سقوط برخی از حکومت های دیکتاتوری عرب انجامید، مراکش هم شاهد تظاهراتی بود که البته سرانجام مشخصی نداشت و تغییرات در این کشور مجالی برای نمایش پیدا نکرد. «محمد ششم» پادشاه این کشور حدود بیست سال است که بر مراکش حکمرانی می کند و اکنون با مطالبات جدی مردم در حوزه آزادی های مدنی مواجه شده است.