آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۶
زندگی: سلامت
۱۴
تندرستی هوشمند

کنترل میگرن با تلفن همراه

پریسا اصولی

میگرن از جمله بیماری هایی است که درمان ندارد اما به کمک راهکارهایی می توان سردردها را کنترل کرد. جالب این که این روزها به کمک موبایل و با برنامه هایی که روی تلفن همراهتان نصب می شوند، می توانید دردهای میگرنی را تا حدی آرام کنید.

مثلا برنامه Curelator از کاربران می خواهد روزانه دو یا سه دقیقه برای ورود داده هایشان وقت بگذارند.

این برنامه 70 عامل احتمالی از مصرف کافئین گرفته تا استرس را ارائه و پس از 90 روز نقشه ای دایره وار از محرک هایتان را طراحی می کند. به این ترتیب عوامل موثرتر را که باعث تشدید سردردهایتان می شود در مرکز دایره و آنهایی را که تاثیر کمتری روی سردردها دارند بیرون از دایره نشان می دهد.

پس به راحتی از آنهایی که در مرکز هستند دوری می کنید تا کمتر دچار سردردهای میگرنی شوید. حتی این اپلیکیشن گاهی اوقات که کاربران در مورد محرک سردردهایشان در اشتباه هستند، آنها را تصحیح می کند.

برنامه بعدی Migrainex است که کاربران را از تغییرات آب و هوایی آگاه می کند. در واقع تغییرات آب و هوایی یکی از محرک های رایج در میان افراد مبتلا به میگرن به شمار می رود.

مثلا هنگامی که فشار هوا به طور قابل توجهی تغییر می کند این نرم افزار به شما هشدار می دهد زمان کمتری را در محیط بیرون از خانه بمانید.

برنامه بعدی Migraine Buddy نام دارد که از کاربران می خواهد هر سردرد میگرنی و دلیلی را که فکر می کنند باعث آن شده، وارد کنند.

در نسخه اندرویدی همچنین می توانید محرک های بالقوه و داده های دیگر را به طور روزانه وارد کنید؛ حتی اگر حمله های میگرنی نداشته باشید. کاربران این برنامه پس از سه هفته اول گزارشی را دریافت می کنند که در آن سه محرک اولیه به ترتیب میزان احتمال وقوع نشان داده می شوند.

البته این برنامه برای آیفون نیز در دسترس است اما نسخه ابتدایی آن رایگان و نسخه پیشرفته تر پولی است.

برنامه کاربردی دیگر nomigren است. در این برنامه راهکارهایی را آموزش می بینید که هنگام شروع سردردهای میگرنی بتوانید ریلکس کنید و طی 20 تا 30 دقیقه شدت دردها کمتر شود.

یکی از قابلیت های خوب این اپلیکیشن معرفی درمان های طبیعی است. مثلا در یکی از بخش ها از کاربری که دچار حمله میگرنی شده می خواهد تا شقیقه ها را با روغن های گیاهی مخصوص ماساژ دهد تا 50درصد درد از بین برود.