آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۶
زندگی: ایران
۱۶
روی خط سیل

روستاهای سیستان هم شناور شد

بارش ها همچنان ادامه دارد و بساط سیلاب هم به راه است، همانند روزها و هفته های پیش. اخبار بد و خوبش هم مرتب روی خروجی سایت ها و رسانه های خبری می رود و ما هم در ستون روی خط سیل مان، مهم ترین شان را با شما مرور می کنیم. مهم ترین خبر خوب سیلاب این که شالیکارهای استان های شمالی را حسابی سر کیف آورده، چراکه باوجود اراضی غرق در آب و آب بندهای پرآب توانسته اند بخش زیادی از شالیزارهایشان را نشاکاری کنند.

و اما اخبار ناخوشایند سیلاب این روزها بیشتر از سیستان و بلوچستان و کمافی سابق از خوزستان به گوش می رسد. در خوزستان برخی جاده ها مثل آبادان به ماهشهر در آب شناور است و خطر زیرآب رفتن برخی روستاها و مناطق همچنان این استان و مردمانش را در حالت آماده باش قرار داده. حیرت انگیز این که در این گیرو دار باران و سیلاب، سروکله گردوغبار هم در بخش های وسیعی از غرب و جنوب و مرکز خوزستان پیدا و حتی در روزهای گذشته به تعطیلی مدارس آبادان و خرمشهر و شادگان و اروندکنار منجر شد.

پابه پای سیلاب از خوزستان خارج می شویم و به سیستان و بلوچستان می رویم که باران و سیلاب قصد کرده اند خشکسالی 20 ساله در این استان را یکجا جبران کنند. دو روز پیش استاندار این استان گفت آب با حجم 2500 متر مکعب بر ثانیه و ارتفاع حدود چهار متر در حال ورود به شمال استان است؛ سیلاب غیرقابل کنترلی که از افغانستان وارد کشورمان شده و در گذر از هیرمند سری هم به خانه و زندگی مردم در شهرهای سیستان و حدود ده روستا زده است. همین امر و احتمال غرق شدن برخی مناطق در آب به صدور حکم تخلیه هشت شهر در شمال استان شد. البته آب همه جورش برای سیستان و بلوچستان تفتیده نعمت است.