آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۳
ایران زمین
۱۹

بهره مندی کشاورزی قم از بارش های اخیر

بارش های اخیر با مدیریت انجام شده برای کنترل جریان سیلاب از طریق اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، برای کشاورزی قم مفید بود و حجم زیادی از آب باران جذب زمین های کشاورزی و مراتع این استان شد.

«عباس پور میدانی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این باره به ایرنا، گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد اجرای این طرح ها در استان برای مواجهه با سیلاب به نحوی خوب عمل کرده که شاهد هیچ گونه خسارت بزرگی در بخش کشاورزی نبودیم. وی ادامه داد: در جریان بارش های اخیر، میلیون ها متر مکعب آب که می توانست به صورت جریان شدید سیلاب وارد زمین های کشاورزی استان شود و آنها را نابود کند، کنترل شد و با اقدام های صورت گرفته، این حجم گسترده آب به مرور پخش و توزیع شد. با این اقدام به تقویت سفره های آب زیرزمینی، قنوات و همچنین چاه های آب استان کمک شد و موضوعی که می توانست موجب نابودی زمین های کشاورزی قم شود، به عاملی برای رشد و توسعه آن تبدیل گشت.

«سید محمد تقی سجادی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم هم گفت: سازه و سامانه های آبخیزداری و آبخوان داری ایجاد شده دراستان، 25 میلیون مترمکعب سیلاب را کنترل و جریان 75 میلیون متر مکعب از آن را به سمت مسیرهای تعیین شده، هدایت کرد. با این کار سرعت و شدت جریان سیلاب ورودی به استان و شهر قم کنترل شد و خسارت های آن به بخش های زیرساختاری و زمین های کشاورزی به حداقل ممکن رسید.

«سید رضا موسوی مشکینی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز گفت: بارش های اخیر موجب شد سطح دشت ها و مراتع استان جان تازه ای بگیرد و از بلند شدن توده های گرد وغبار از مناطق بیابانی و خشک قم بخصوص در عرصه های کشاورزی جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه بارش های گسترده موجب افزایش سطح آب های زیرزمینی استان خواهد شد، افزود: جاری شدن آب در رودخانه های فصلی، رونق یافتن تالاب ها و افزایش سطح حقابه زیست محیطی از دیگر مزایای بارش های اخیر است.