آرشیو پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۳
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۲
چکامه

بیژن بیژنی به بهانه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب از آثاری می گوید که این روزها مطالعه می کند

از کیارستمی تا ابتهاج

ندا سیجانی

این روزها سرگرم خواندن کتابی با عنوان «سرکلاس با کیارستمی» هستم؛ کتابی بسیار مفید وخواندنی بویژه برای اهالی سینما است.

«سرکلاس با کیارستمی» کتاب غیرداستانی و آموزشی است که توسط پال کرونین تدوین و گردآوری شده و با پیشگفتاری از مایک لی در چند زبان مختلف از جمله انگلیسی و فارسی منتشر شده است. دراین کتاب با اندیشه ها، تجربیات و زندگی هنری عباس کیارستمی که بی تردید یکی از 10 کارگردان برتر دنیا است آشنا

می شوید.

همچنین دراین کتاب حدودا 300 صفحه ای به ظرایف ونکات بسیار ریز فیلمسازی آقای کیارستمی اشاره شده است.من به دوستانی که علاقه مند به سینما هستند پیشنهاد می کنم این کتاب بسیار جذاب را حتما مطالعه کنند و در مورد ساخت فیلم، سوژه ها و اندیشه های فیلمسازی چون عباس کیارستمی آگاهی پیدا کنند.

کتاب دیگری که پیش از این مطالعه کرده بودم «پیر پرنیان اندیش» خاطرات هوشنگ ابتهاج است که سال 1391در دو جلد قطور منتشرشد.

«پیرپرنیان اندیش» در گفت و گو با میلاد عظیمی و عاطفه طیه است که در این کتاب هوشنگ ابتهاج به بیان عقاید، نظرات و خاطرات خود درباره بسیاری از چهره های بنام موسیقی، شعر و سیاست در زمان خود می پردازد درواقع به اندیشه های سیاسی آقای ابتهاج در این کتاب اشاره شده است.

درمورد فعالیت های موسیقایی خود نیز باید بگویم قراراست بزودی آلبومی را منتشر کنم ازآثاراستاد علی اکبرپور که درهشت قطعه است با تنظیم هنرمند ارجمند رضا فدایی و با اشعاری از عبدالرضا رضایی نیا.

نام این آلبوم «نیلوفر نیلوفران» است و از سوی شرکت صوتی و تصویری سروش بزودی منتشر می شود. آلبوم دیگرم به آهنگسازی استاد کامبیز روشن روان است با عنوان «نوروز» که موسیقی آن نوشته شده است ولی هنوز ضبط نشده و منتظر همکاری با یک اسپانسر هستیم.

این آلبوم در واقع دهمین همکاری من با آقای کامبیز روشن روان است. آلبوم «نوروز» اثری برای سازهای کلاسیک، ایرانی و سازهای بومی ایران است با اشعار بزرگان ادب و شاعران کلاسیک ایران چون خیام، سعدی، حافظ، ابوسعید ابوالخیر و معاصرانی چون ژاله اصفهانی و فریدون مشیری است.