آرشیو شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۸
زندگی: سلامت
۱۴
سلامت و ایمنی غذا

سلامت و کیفیت گوشت چرخ کرده

دکتر بهادر حاجی محمدی

در تعطیلات نوروز سال جاری، 12 تن گوشت چرخ کرده تقلبی تهیه شده از سنگدان و دل مرغ در مشهد کشف شد. این گوشت های تقلبی ارزان قیمت، مصداقی بودند برای این ضرب المثل که هیچ ارزانی بی علت نیست.

اندام های غیرمجاز مرغ نظیر سنگدان، ارزش تغذیه ای ناچیزی داشته و اغلب آلودگی میکروبی دارند. گاهی متقلبان برای آن که گوشت چرخ کرده رنگ قرمز طبیعی پیدا کند، به گوشت مقادیر زیادی از ترکیب شیمیایی سرطان زا به نام نیتریت سدیم اضافه می کنند، بنابراین فروش گوشت های خیلی ارزان، معمولا شک برانگیز است.

ترجیحا گوشت چرخ کرده بسته بندی شده از برندهای معتبر و خوشنام خریداری شوند و حتما شناسه بهداشتی تولید داشته باشد. بسته به میزان چربی، گوشت چرخ کرده در یخچال به مدت دو تا سه روز و در فریزر خانگی تا 90 روز قابل نگهداری است. برای حفظ ایمنی میکروبی گوشت در روزهای گرم بهار و تابستان، هنگام خریداری مایحتاج در بازار بهتر است گوشت در انتهای کار و بعد از سایر اقلام خریداری شده تا مدت زمانی که گوشت در دمای گرم محیط قرار می گیرد، کوتاه باشد.

در قصابی گوشت باید در حضور مشتری و داخل چرخ گوشت پاکیزه و خالی چرخ شود. تجهیزات و میز کار قصابی باید از جنس استیل بوده و قابل پاکیزه سازی باشد. در منزل نیز نباید گوشت به طور منجمد چرخ شود، زیرا این کار باعث افزایش تراوشات و کاهش کیفیت گوشت می شود.

قبل از انتقال گوشت چرخ کرده به داخل فریزر خانگی، باید مقدار مشخص و محدودی از گوشت چرخ کرده داخل هر عدد کیسه پلاستیکی گذاشته شود؛ زیرا اگر مقدار و ضخامت گوشت در هر کیسه بیش از حد باشد، سرعت انجماد گوشت کم شده و کیفیت آن کاهش می یابد.

برای انجماد زدایی گوشت چرخ کرده، می توان کیسه گوشت منجمد را به مدت یک روز در یخچال قرار داد تا به کندی از انجماد خارج شود. همچنین به منظور رفع انجماد سریع گوشت چرخ کرده می توان از مایکروویو استفاده کرد، اما قرار دادن طولانی مدت کیسه گوشت داخل ظرف آب در محیط آشپزخانه توصیه نمی شود. معمولا پس از رفع انجماد گوشت چرخ کرده، مقداری تراوشات حاصل می شود؛ که این خونابه حاوی ترکیبات مغذی نظیر آهن و ویتامین های محلول در آب است و بنابراین لزومی به دور ریختن آن نیست و می توان خونابه را با محتوی گوشت چرخ کرده مخلوط کرد.