آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۰۹
مد ایرانی - اسلامی
۹

نخستین جشنواره برای پارچه های یزدی

مدیر امور استان های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برپایی بالغ بر شش جشنواره استانی مد و لباس در نیمه نخست سال جاری خبر داده و گفته از این شش جشنواره، مازندران و بوشهر آغازگر این جشنواره ها خواهند بود و یزد میزبانی نخستین جشنواره طراحی پارچه را تجربه می کند.

مجتبی حیدری به اهمیت توجه این رویدادها به تمام رسته های پوشاک اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های جشنواره استانی، نمایش هنر طراحی و دوخت فعالان این عرصه در زمینه های لباس کودک و نوجوان، لباس اجتماع بانوان و لباس اجتماع آقایان است که هرکدام در نوع خود می تواند زمینه لازم برای استعدادیابی را فراهم کرده و این در حالی است که روزبه روز شاهد رشد جمعیت دانشجوی رشته های طراحی پارچه و لباس در دانشگاه ها و مراکز آموزشی سراسر کشور هستیم.

به گفته حیدری، استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان وبلوچستان، کرمان و فارس از هفتم اردیبهشت ماه میزبان جشنواره های استانی هستند. هدف این جشنواره ها، تشویق دانش آموختگان طراحی لباس به خلق ایده های جذاب و جدید با بهره گیری از سنت های پوششی منطقه است. همچنین شناسایی و معرفی استعدادهای نو در حوزه طراحی، دوخت و تزئین لباس و ایجاد فرصت اشتغال از دیگر هدف های برگزاری این جشنواره منطقه ای است.

همچنین برپایی نخستین جشنواره طراحی پارچه یزد در دستور کار کارگروه قرار گرفته است. حیدری در این باره گفته: این استان دارای ظرفیت های بسیاری در زمینه طراحی پارچه های اصیل و برآمده از سنت های ایرانی بوده و در تلاشیم این جشنواره در نخستین گام برگزاری بتواند دستاوردهای ارزشمندی را به صنعت نساجی معرفی کند.

او بر لزوم تشکیل انجمن های تخصصی استانی مد و لباس تاکید کرد: امیدوارم در این بخش با تخصیص اعتبارات مناسب بتوانیم به شکلی درخور توجه در مسیر تمرکززدایی فعالیت های این عرصه فرهنگی، هنری و اقتصادی گام برداشته و شاهد پیشرفت هرچه بیشتر هنر- صنعت مد و لباس در کشور باشیم.