آرشیو چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۶
صفحه آخر
۱۲

در واکنش به اقدام کاخ سفید، چین بر 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه می بندد

پکن در اقدامی تلافی جویانه علیه واشنگتن اعلام کرد که بر 60 میلیارد دلار از کالا های وارداتی از آمریکا، تعرفه اعمال می کند.

بنا به اعلام دولت چین، از این پس تعرفه 10 تا 25 درصدی بر روی نزدیک به 60 میلیارد دلار از کالا های وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد. چین پیش از این، نزدیک به 110 میلیارد دلار از کالا های وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه، مشمول پنج درصد تعرفه کرده بود. تعرفه هایی که چین در نظر گرفته است، حدود 5000 قلم کالای آمریکایی را در بر می گیرد و از روز نخست ماه ژوئن(11 خرداد) سال جاری اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما‎، چین تاکید کرد که اعمال تعرفه بر روی کالا های آمریکایی نتیجه سیاست های واشنگتن است و پکن نشان داد که برای حراست از موسسات و شرکت های خود از هیچ اقدام ضروری و مقابله جویانه علیه آمریکا دریغ نخواهد کرد.

دولت آمریکا جمعه گذشته اعلام کرده بود که تعرفه 10 درصدی بر روی 200 میلیارد دلار از کالا های چینی را به 25 درصد افزایش خواهد داد و در نظر دارد برای 325 میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند. تعرفه ها در شرایطی از سوی چین اجرایی می شود که ساعاتی قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ، به چین هشدار داده بود تعرفه ها علیه آمریکا را افزایش ندهد.

سقوط بورس آمریکا

به گزارش سی ان ان، پس از آنکه چین تصمیم گرفت در اقدامی تلافی جویانه تعرفه واردات برخی کالاهای ساخت آمریکا را افزایش بدهد، شاخص بورس آمریکا بدترین روز کاری شان را طی سال جاری میلادی تجربه کرده و با افت شدید ارزش روبرو شدند.

بر اساس این گزارش، شدت گرفتن جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا، کاهشی نزدیک به 700 واحد یا 2/5 درصدی را برای شاخص «داوجونز» در بازار بورس به ارمغان آورد و بزرگترین زیان یک روزه شاخص را از روز سوم ژانویه (13دی) تاکنون رقم زد. ارزش شاخص« S&P 500» نیز 2/7 درصد افت کرد و «نزدک» کاهشی 3/5 درصدی را تجربه کرد.

به گفته کارشناسان، در آینده قابل پیش بینی، بهای شاخص بورس وال استریت همچنان درگیر نوسان خواهد بود و تنها راه برون رفت از این وضعیت نیز بازگشت چین به میز گفت وگوها بیان شد.