آرشیو پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۴۳۶۲
هنر و ادبیات
۱۱
تجسمی

حاصل عشق و عرفان

افشین درمبخش

اشاره: این روزها نمایشگاه «کرنش به حافظ» ادای دین هنرمند آلمانی «گونتر اوکر» به شاعر نام آور ایرانی در موزه صنعتی کرمان برپاست و تا سوم تیر ماه ادامه دارد. نمایشگاهی که عصر روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه با حضور اوکر افتتاح شد و تا امروز از علاقه مندان به ادبیات و هنرهای تجسمی میزبانی کرده است.

خانم ها و آقایان!

حافظ رازدار دل های دردمند و همراه روح های شادمان است، او استاد به کارگیری ظرافت های زبان فارسی است، شعر او در کمال و پختگی معنا و درنهایت ظرافت الفاظ است.

حافظ صرفا شاعر بزرگ ایران نیست، او معجزه ادب فارسی است. هر ایرانی بخشی از خویش را در حافظ بازمی یابد و با او زوایای نامکشوفی از خاطره اش را کشف می کند. در شعر حافظ پیوند رمزآلودی است که همه کس را مخاطب همدل، رازدار و همنوای خویشتن می بیند از زمینی ترین تا معنوی ترین مخاطبان. گونتر اوکر که از 14 سالگی به واسطه تقارن و همزمانی با جنگ جهانی دوم با تک تک سلول های بدنش دردهای انسانی را تجربه کرده و در طول سپری شدن عمر پرثمرش با تن دادن به مهاجرت و تحصیلات آکادمیک و تدریس در دانشگاه ها و خلق آثار هنری بی شمار و بی همتا که در نوع خود بی نظیرند و او را به هنرمندی بین المللی با آثار نماد صلح و ممنوعیت خشم معرفی می کنند با محتوای روشنفکری عمیقش و فلسفه هنرش تعامل محکم جسم و روح را در آثارش به نمایش می گذارد.

اوکر که هنر با زندگی اش تنیده شده به دلیل علاقه شگرفش به فرهنگ های ملل مختلف و سفر به اقصا نقاط جهان از جمله ایران با حافظ و اشعار او آشنا می شود. او در اشعار حافظ مضامین عاشقانه و عارفانه را درمی یابد و با آنها ارتباط تنگاتنگ پیدا می کند. او با رسوخ به نمادهایی که از شعر حافظ تراوش می شود همنوایی با او را تجربه می کند که حاصلش حال عرفانی ویژه ای است. او پیوندی نهانی و غیبی با حافظ برقرار می کند و در آثاری که امروز شما سروران گرامی در افتتاحیه نمایشگاه این هنرمند برجسته با نام کرنش به حافظ می بینید به نمایش درآمده و در آخر جمله ای در وصف این آثار از زبان خودش که می گوید: در خلق این آثار نزدیکی عشق به احساسات انسانی و آزادی شاعرانه حافظ است که من به صورت نقاشی خلق کردم.