آرشیو پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۲۳
جهان
۷

رویداد

توافق ترکیه و روسیه بر سر تل رفعت و ادلب

روزنامه گاردین انگلیس نوشت که دور جدید بمباران های اخیر در شمال غرب سوریه بر مبنای انگیزه روسیه و ترکیه به منظور تقویت مناطق نفوذ خود در این کشور صورت می گیرد. به نوشته این روزنامه دو دیپلمات ارشد گفتند که این یک کمپین محدود است که به روسیه و نیروهای سوری اجازه گسترش نفوذ در این استان و در ازایش به ترکیه اجازه تحکیم حوزه کنترل فعلی خود و گسترش آن به سمت شرق را می دهد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی

رای دهندگان در آفریقای جنوبی برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور پای صندوق های رای رفتند و نظرسنجی ها حاکی از آن بوده که حزب کنگره ملی آفریقا که از سال 1994 تاکنون قدرت را در این کشور در دست داشته، باز هم بخت اول پیروزی در این انتخابات است.

عزل چندین مقام سودانی

شورای نظامی انتقالی سودان تعدادی از مقامات برجسته این کشور را از سمت خود عزل کرد. این شورا همچنین تصمیم به حبس خانگی مدیر سابق سازمان امنیت و اطلاعات سودان گرفت.

تلاش نخست وزیر ایتالیا برای دیدار با حفتر

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا که با نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی دیداری داشته، اعلام کرد که سعی دارد با فرمانده کل نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» نیز در نزدیک ترین زمان ممکن دیدار کند.

دیدار با «اون» بدون پیش شرط

منابع دولتی اعلام کردند توکیو قصد دارد پیشنهاد برگزاری نشستی با کره شمالی را مطرح کند که در آن درخواست تضمین پیشرفت در مسئله اتباع ربوده شده ژاپنی به دست پیونگ یانگ وجود نداشته باشد. این طرح ها بر پایه تغییر رویکرد شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، است.