آرشیو پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۲۳
علم
۸
نگاه نو

منشا پرشکوه کیهان

دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی (متخصص مغز و اعصاب)

شاید در این روزگار همه کم و بیش بدانند که کیهان از یک انفجار بزرگ به نام مهبانگ به وجود آمده است. پس از آن، دوران تورم را داشته ایم و سپس دوران پرشکوه پیدایش میلیاردها کهکشان و پس از آن ایجاد حیات و بعد به وجود آمدن انسانی که برگردد و تمام این تاریخچه پرشکوه را مشاهده کند. انگار همه بر سر این موضوعات توافق دارند. اکنون بحث درباره آن سوی مهبانگ است: از صفحه ای با نوسانات کوانتومی که هر نوسانش کیهانی را به وجود می آورد. کیهانی که کاملا با کیهان ما متفاوت است و می تواند قوانین خاص خودش را داشته باشد. حالا صحبت از این است که چرا تمام کهکشان ها با سرعتی بسیار در حال حرکت به یک سمت کیهان هستند. آیا این حرکت جهت دار نشان دهنده یک جاذبه شدید در خارج از کیهان نیست؟ اکنون بحث ها بر سر این موضوعات است. اما نکته بسیار مهم اینجاست که این همه اصلا آسان به دست نیامده است.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.