آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۶
زندگی: دانش
۱۵

کشف زیستگاه اصلی مرجان های منزوی

در پی پنجمین گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس، یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی (مرجان فنجانی) در خلیج فارس کشف شد.

به گزارش جام جم از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دکتر عبدالوهاب مقصودلو عضو هیات علمی پژوهشگاه و مجری برنامه علمی پایش سواحل با بیان این خبر عنوان کرد: طی نمونه برداری های انجام شده در پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس که در عمق نزدیک به 90 متری در بخش غربی تنگه هرمز انجام شد، گونه ای از مرجان های منزوی به نام Cynarina lacrymalis با تراکم بالای 200 تا 300 عدد در متر مربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده شد که پیشتر در خلیج فارس گزارش نشده بود.

وی افزود: گونه های مرجان منزوی متعلق به مرجان های سخت هستند که برخلاف آبسنگ های مرجانی، ریف یا صخره تشکیل نداده و زندگی کلنی ندارند.

مقصودلو ضمن بیان این که پراکنش این گونه در منطقه اقیانوس هند - آرام غربی بوده و از محدوده بین کشندی تا زیر کشندی و اعماق 400 متر حضور دارد، تصریح کرد: سوابق این گونه از دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش شده اما این اولین گزارش از حضور این گونه در محدوه تنگه هرمز و در تراکم بالاست.

گونه های «نزدیک به تهدید» یعنی نیاز به توجه و حفاظت بیشتر در آینده دارند. بنابراین ضروری است ضمن توجه و حفاظت بیشتر در آینده جمعیت آن سالانه بررسی شود.